tirsdag den 8. januar 2008

Don't bite the hand that feed you...

Med fare for selv at blive kritiseret for at følge overskriften for dette indlæg (JEG er jo også fanget i nettet som ikke helt neutral) vil jeg dog tilalde mig at bemærke følgende:

- De seneste år mener jeg at kunne spore et opsving for volleyball sporten, nationalt som internationalt.
- Eurosport har i samme periode 2004-2008 haft et stigende samarbejde med FIVB og CEV omkring volleyball og beachvolleyball.

Kan man påstå at den intense dækning af sporten styrker klubberne samt de nationale og internationale forbunds brandingen af sporten? Svaret må være ja!

Kan man samtidigt påstå at Eurosport har fået et interessant produkt som i cost/benefit skaber indtjening til kanalen og samtidigt brander kanalen som en alsidig sportskanal? Svaret må være ja!

Man har derfor stået i en win/win situation nationale og internationale forbund samt TV kanal, hvilket både TV-tal (fra seneste OL) og kendskab, presse og indtjening til sporten underbygger.

Man er ved aftaler med Eurosport sikret MASSIV udbredelse i Europa, HVIS man kan holde sig til eksklusiv aftaler, da Eurosport ingen interresse har i at købe/sælge et produkt, som man kan se på andre kanaler.

Præcis dette gik galt til World Cup, da lokale polske interesser og et grådigt forbund lagde låg for ellers den største dækning af en volleyball slutrunde nogensinde i Europa. Besnærende høje tilbud på retteighederne og en hysterisk interesse i Polen (hvor volleyball er national sport) gjorde at CEV/FIVB valgte IKKE at gøre rettighederne eksklusive og Eurosport måtte derfor trække sig fra aftalen, da de ikke ville sælge et produkt i hele Europa som også kunne ses lokalt i Polen (som OGSÅ er et stort marked for Eurosport, hvilket altså forklarer de mange kampe med det polske dame og herre-landshold, upåagtet at der er tale om virkelig god kvalitet af sporten)

Hermed fik samarbejdet Eurosport-FIVB/CEV sig en stor ridse i lakken.
Med følgende pressemeddelelse omhandlende den europæiske OL-kval, der gør reklame for at følge kampene via tyske laola1.tv og bWIN samtidigt med at man kan se kampe på Eurosport har FIVB/CEV presset samarbejdet til det yderste, og ridsen i lakken er blevet bekymrende større. Dette bekræftes af den danske redaktionschef Ketil Berg Sørensen, som via Eurosport Nordic som reaktion på ovenstående har fået at vide at kommunikationen mellem de to parter IKKE er helt så varm som den har været.

Faren ved dette er jo at Eurosport trækker stikket og at de to (CEV vel under tøflen af FIVB) forbund går for vidt. Naturligvis er det forståeligt at man søger alternativer og andre samarbejdspartnere. Det må jo altid være i forbunds interesse at passe deres sport og ikke eksponentens.

I en sådan henseende kan det efter min mening være katastrofalt for sporten, hvis man vælger at svælge i sin arrogance og kortsigtet grådighed som sportsgren uden at være klar over den distributions magt som Eurosport har. Man kan påpege det modsatte argument omkring Eurosport (og også min tilknytning til denne som kommentator), men i spørgsmålet om hønen og ægget må man erkende at Eurosport har skabt betydelig vækst for sporten og ikke omvendt.

Potentielt kan det ende med mindre (eller INGEN) volleyball (på Eurosport) efter OL, hvis ikke FIVB og CEV stabiliserer deres udmeldinger.

Som værende en del af volleyverdenen er den tanke ikke rar. Mest når man tænker på faldende eksponering og branding og hvad der deraf kommer...

Jeg er en fortaler for synergier i samarbejder og jeg håber at ovenstående også vil forplante sig til andre der arbejder med volleyball i DK. Her tænker jeg, upåagtet fortegnet på dette indlægs overskrift, på:

- Dommere vs. Forbund
- Klubber vs. Forbund
- Trænere vs. Klubber
- Spillere vs. Trænere
- Spillere/Trænere vs. Dommere

Og sådan kan man blive ved...

God overvejelse og gensidighed derude....

Ingen kommentarer: