fredag den 13. marts 2009

Det er jo sjovt!

Jeg er ved at læse Lise Kissmeyers bog om talentudvikling og GLÆDE.

Det skal være sjovt at træne, men hvilken type af "sjovt" afhænger af hvem vi er og hvilke værdier vi har i sporten. Det er sjovt at vinde, at blive bedre, lege med bolden, få ære, anderkendelse penge, at være med kammeraterne og være sociale med vores sport.

Det er den daglige dosis af glæde i forskellig form der holder os igang. Det er det "drug" vi bliver afhængige af og som gør at vi kommer tilbage og piner kroppen og vores sociale omgangskreds dag efter dag. Belønningen er de hormoner og neurotransmittere som giver os værdi i form af forskellig glæde.

Lige nu har jeg fokus på glæden. Det er den der holder os igang. Uden værdi er hårdt arbejde ikke belønning nok i sig selv.

Der skal andet til...

Jeg tror LP og Birger har det "sjovt" med et comeback og jeg tror at man generelt dyrker elite-sport fordi der er sjovt. Er det ikke det, så stopper man.

Personligt har jeg ikke haft det "sjovt" med volley i lang tid som spiller. Tiden og timingen har ikke været til det. Til gengæld har jeg det "sjovt" som træner.

Idag var dog anderledes:

Vi var en 12 stykker til træning MED undertegnede og så skulle der leges lidt med bolden. Samme passion som jeg kan vise som træner nyder jeg at gøre som spiller. Jeg er uendeligt meget dårligere end jeg har været for 1 pr siden, men lidt leg med bolden i et par uger og så er det der igen. Det er jeg sikker på. Kroppen er jo i god form, da jeg styrketræner med holdet, men de flydende bevægelser og spændsten savnes.

Jeg elsker at spille volley og idag fik den hele turen som både center og kant, men mest sprællemand og energizer. De spillere, som sidste år var dårligere end jeg, er nu meget bedre grundet en kombination af godt (hårdt OG sjovt) arbejde fra deres side og manglende indsats fra min egen.

Under slutspillet er det min plan at hoppe lidt ind (bogstaveligt talt) for at komme i bold form og gøre klar til beach-sæsonen.

Kan jeg have det sjovt i mellemtiden (og kan mine omgivelser også have det!) er det jo bare win-win. Jeg skal HELT sikkert have et "fix" til inden længe.

Glem ikke glæden - man kan blive afhængig!

SMADR!

Ingen kommentarer: