mandag den 11. februar 2008

Det gør næsten ondt at læse...

Igår kom jeg som man kan forvente glad hjem fra Sverige og skulle lige kigge forbi volleynet. Her fik jeg et meget stort chok da jeg læste om dopingsagen.

Jeg synes på ingen måder det klæder os at sætte et billede af en af vores landsholds spillere på volleynet i en sag som denne. Upåagtet sagens indhold, B-prøvens kommende resultat ("sandheden" i en sådan?) og alle de potentielle ting som kan være sket står der et menneske som er kendt i volley-DK og har ikke brug for den opmærksomhed, hverken fra volleynet eller aviserne (som vi jo ikke kan kontrollere)

Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det må føles at blive eksponeret sådan i en sport man er så professionelt involveret i? Jeg kan forstå at Marienlyst og DVBF har behov for at melde ud og tage stilling samt at aviserne er på pletten. Doping (om det er steroider, EPO eller et dumt rusmiddel som kan være taget eller proppet i ens drink i festligt lag) er noget vi bør tage afstand fra utvetydigt.

Men behøver vi at udstille et foto af manden på vores eget forum? I en så lille verden kan man nemt føle sig isoleret eller udstødt af en sådan episode og det mener jeg ikke vi kan byde nogen på baggrund af de facts der indtil videre er præsenteret. Jeg sender i denne forbindelse min varmeste støtte rent menneskeligt til personen og håber at sagen udvikler sig med mere omsorg og måske endnu vigtigere med andre facts.

Upåagtet at der MÅSKE er sket noget dumt i denne sag vil jeg hævde at der i dette tilfælde er mere brug for internt støtte end offentlig heksejagt.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Martin

Det er da en ualmindelig dum kommentar at kalde et billede for en heksejagt. Jeg kender Daniel gennem træning og kamp, vi spiller i samme klub og jeg har ingen interesse i at hænge nogen unødvendigt ud og slet ikke starte en heksejagt.

Når jeg laver nyheder sætter jeg som regel et billede på og det gør jeg også her. Hele teksten er den officielle pressemddelelse, så der er heller ikke noget at komme efter der.

Hvordan kan du synes at dette er at hænge manden ud, når jeg blot sætter et billede på en pressemeddelse? Det forekommer mig at du hænger hele den danske damevolley ud på nettet og på eurosport. Det synes jeg er at hænge folk ud og udøve heksejagt!

Vi er enige om at dette er en kedelig sag, men ved at bringe den frem i lyset på en saglig og åben mådeundgår man netop at hænge folk ud og lave heksejagt

Mvh
Jacob

Unknown sagde ...

Kære Jacob

Som sagt er det billedet og ikke indholdet jeg har kommenteret. Netop at DVBF og Marienlyst har udsendt pressemeddelelser bakker jeg jo op.

Desuden ville det klæde dene sag at du holdt dig til emnet og holder min person, dansk damevolley og eurosport udenfor et emne, som INTET har med denne sag at gøre?

Som læser af min blog læser du nok også andres, hvilket måske kunne inspirere i tidens ånd om unødige personangreb.

Sidstnævnte er PRÆCIS formålet med dette indlæg, så jeg forstår ikke din reaktion.

I denne sag er der meget stærkere hensyn at tage (samt vigtigere overvejelser) end din sårbarhed overfor kritiken af opsættelsen af nyheden og min personlige holdning til beskyttelsen af individet.

Så skulle vi ikke blande os to udenfor og istedet tænke på de langt vigtigere elementer og personer i denne sag?

MVH
Martin

Anonym sagde ...

Hej Martin

Jeg vil give dig ret i, at der ingen grund er til heksejagt i sådan en situation. Men om Jacob har sat et billede på til nyheden kan jeg slet ikke se nogen problemer i. Hvorfor skulle det være hemmeligt? Daniel er professionel volleyspiller som spiller på ét af Danmarks bedste hold og sågar også landsholdet, så mange ved hvem han er i forvejen. Hvad odiøst er der i, at have hans billede på nyheden? Det er jo trods alt ham der skrives om og fordi emnet måske er mere ømtåleligt end andre, så kan jeg ikke se, hvorfor Jacob har handlet forkert ved at videregive oplysninger her.

Du kan se tekster og billeder flere steder i nyhederne, så det er jo ikke fordi man ville skjule noget, som man ikke kan finde alle andre steder.

/Anne Francke

Anonym sagde ...

Jeg må indrømme, at jeg også studsede lidt over billedet af den doping-mistænkte spiller.

Det hænger sammen med, at der samlet set er så forholdsvis få billeder på Volleynet. Men lige netop her var man altså på pletten med en illustration!

Volleynet er et fremragende site, der virkelig bøder på manglen af information i pressen og skaber et højst tiltrængt overblik. Samtidig er siden jo en fint forum for en fri debat, der læses af store dele af volley-Danmark.

Et handicap ved siden er nok det sparsomme billedstof. Nogle gange løfter man virkelig stoffet med illustrationer, men for ofte sidder man fast i en grå tekstmasse.

Diskussionen her kunne sætte fokus på, om siden

1. Først og fremmest skal tilstræbe at være journalistisk tillokkende på den øvrige presses præmisser (og dermed så rigt illustreret som muligt)

2. Eller den primært skal være en mere tør registrant af, hvad der sker og hvad der skrives i volley-verdenen.

Er det første målet, skal man bringe billedet, synes jeg.

Er det andet det primære ideal, burde man ikke gøre det.

VH

Morten Piil

Unknown sagde ...

Tak for dine inputs Morten.

Lige nu fungerer volleynet jo som en blanding af netop de ting du nævner.

Det optimale ville være hvis DVBF havde ressourcer til at overtage nyhedsformidlingen af det mere presse-relevante på et andet site.

Som det ser ud nu er det dog nok det gyldne kompromis; netop fordi en række volleyfans har taget mentalt ejerskab og styrer sitet.

Anonym sagde ...

Uanset om man kender den pågældende person eller ej, så er det en alvorlig sag, specielt for en sport, som volleyball, der ikke er voldsomt eksponeret. Jeg håber det ikke, men får vi flere nyheder af denne slags, kan volleyball i den almene danske offentlighed få et dårligt rygte, fordi de her sager fylder meget og volleyball ellers fylder meget lidt.

Jeg synes det er fint, at DVBF går ud og påpeger, at de vil gøre alt for at personen får en fair behandling. Nu skal man ikke dømme før B-prøven er testet positiv og det retlige system har talt, men hvis det falder ud, således at den pågældende bliver dømt, så mener jeg bestemt ikke, at det er i sportens interesse at lukke sig sammen om sig selv og udtrykke mere medfølelse end fordømmelse.

Hvis B-prøven er positiv, mener jeg kun, at man kan opfordre til, at de involverede parter melder rent ud om sagens fakta og ikke gemmer sig bag fantasifulde benægtelser, som man ser i andre sportsgrene.

Men lad os se, hvad B-prøven siger.

Anonym sagde ...

Jeg kan slet ikke følge at Daniel er bedre beskyttet/skal beskyttes ved at der ikke er et billede af ham.

Jeg kender Daniel forholdvis personligt og jeg kender Jesper Hansen og Jens Gantris personligt, og hvis bare én af dem synes det var upassende tror jeg at jeg havde fået det at vide og havde fjernet billedet med det samme. Det er tidligere sket med nyheder som er kommet ud for tidligt. Men hvis Jer der ikke kender dem, ved bedre, så kan jeg jo ikke sige så meget...

Det kan godt ske at der ikke er så mange billeder på volleynet, men hvis man følger lidt med, vil man kunne se at der er billeder på stort set alle de nyheder jeg lægger ud, forudsat det ikke er presseklip.

Martin, du taler om at dette ikke skal være personligt, men du gør det jo netop personligt ved at skrive at jeg udstiller en presset mand unødigt og dermed er umenneskelig og omsorgssvigtende. Er det ikke personligt?

Jeg vil helt fast at jeg tror på at Daniel er uskyldig og håber meget at b-prøven viser det. Jeg synes Daniel er en særdeles sympatisk og rar mand, og synes det vil være forfærdeligt hvis denne sag stopper hans karriere.

For at tage fat i noget helt andet som også står mit hjerte nært: volleynet.
Jeg kan godt forstå at der er spørgsmålstegn ved hvad det helt præcis er og hvad vi vil. Det kan vi nemlig heller ikke blive enige om internt blandt "ejerne". Derfor kører den lidt i tomgang i øjeblikket. Vi har meget forskellige meninger om hvilken retning vi skal gå i og derfor bliver der ikke arbejdet ret meget med videreudvikling.

Mvh
Jacob Skovsgaard

Anonym sagde ...

En kommentar omkring Volleynet.

Blot for at det ikke skal misforståes, så er "de fem" fra Volleynet på ingen måde uvenner eller noget i den stil, hvis man skulle tro det. Allerhøjst på en volleybane, hvis vores klinger skulle krydses der :-)

Sagen er nærmere den, at der skal lægges en del arbejde i sitet, hvis vi skal rykke til næste niveau. Som vi ganske rigtigt trænger til. Vi er jo så blot fem meget travle mennesker, med fingrene i meget forskelligt i denne verden, så det er desværre ikke muligt for nogle af os at have Volleynet som højeste prioritet.

I forhold til hvad DVBF bør og kan gøre på nyhedsfronten, så er Volleynet et helt frivilligt valg fra DVBF's side af. Såfremt DVBF måtte vælge kun at publicere sine nyheder på Volleyball.dk, Beachvolley.dk, Kidsvolley.net og andre DVBF-sites, så er det et valg man uden problemer kan foretage. Der er dog ingen tvivl om, at DVBF her har taget et helt bevidst valg om i høj grad at bruge Volleynet for derved at sikre, at diverse nyheder bliver set flest mulige steder på internettet.

Og ja, jeg synes også at denne potientelle dopingsag er meget kedelig. Jeg forholder mig dog stærkt kritisk til enhver som måtte vælge at dømme en person, før resultatet af en eventuel B-prøve. Jeg har derfor givet mig selv mundkurv på og vil tillade mig at sige, at det burde alle "sladderjournalisterne" også gøre. Både dem, som skriver i officielle medier såvel som i blogs. Vi er jo ikke cykelsporten, hvor man må antage at mange er dopet - vi er volleyball. Derfor: Fæld jeres dom, når der foreligger en dom, og ikke et sekund før.

Allan Vincentz
Copenhagen Beachvolley, VSHOP.DK, Volleynet... og alt det andet :-)

Anonym sagde ...

Som Allan også er inde på mener jeg klart at det er til DVBFs fordel at de kan lægge beskeder ud på volleynet.

Jeg er også selv meget bevidst om at jeg vælger at læse mine volleynyheder på volleynet og ikke på DVBF hjemmeside da der jo netop på volleynet er andet end blot pressemeddelelser og andet "officielt".

Omvendt ville volleynet også være fattigere hvis ikke DVBF lagde sine pressemeddelser og andet "officielt" ud.

Indholdsmæssigt mener jeg derfor at volleynet rammer plet.

Men hvis den skal bruges til yderligere profilering af sporten kunne et makeover og flere billeder sikkert styrke siden.

Dette er dog alene ment som et indlæg i denne debat som udvikler sig lidt i en anden retning end Olafsen startede den, og ikke som en kritik af den internetside jeg besøger mest!

Teis