mandag den 20. oktober 2008

Artikel om Robert Söderberg samt lidt om hævere (læs Passare!)

En af Sveriges dygtigste liberoer er Robert Söderberg. Jeg faldt over denne artikel fra Halland Nyheder som var linket via. Falkenbergs forum.

Artiklen er af den type jeg kan lide: Der er fokus på profilen. Der er gode spørgsmål og interessante svar og man får lyst til at se ham i aktion (dvs. publikum og sponsor interesse). Der er både et menneskeligt og volleyball mæssigt perspektiv og den unge stjerne, eksotiske udlandsprof, eller trofaste og loyale støttepille i klubben (i Roberts tilfælde) bliver pludseligt nærværende og spændende.

Summeret: Man får lyst til at komme tættere på sporten og personen og vupti så er en profil født og der er noget at tale om under smashopvarmningen for: Bedstemor And, VIP's og ekspert kommentatorerne.

Normalt gør jeg ikke et stort nummer ud af at gøre reklame for modstandernes profiler, men her er der flere forhold der spiller ind:

1) Robert fortjener det.

2) Jeg ville gerne komme igennem med ovenstående pointer.

3) Det en rigtig god artikel, der beskriver hvordan man i en lille by kan være en stor sport og ofte har det nemmere med at finde sponsorer og få lokal opbakning. I det hele taget kunne man skrive samme artikel om ÖVK.

4) Jeg er uenig med EN ting, hvorfor at indlægget også kommer til at handle om hævere:

- Er Dave Egan KLART seriens bedste hæver...?

Der er et par unge talenter i serien i form af Patrick Edgren fra Hylte og Mathias Gustafsson fra Tierp der er på vej frem. I den rutinerede ende af skalaen finder vi Niklas Karlsson fra Falkenberg som bakkes godt op ad yngre Martin Andersson. Ultra rutineret er kristian Wrethander (måske den mest rutinerede) og lidt ældre men også taktisk kloge Ulf Karlsson fra Lugi,. Sidstnævnte er nok den hæver der kan knibe mest ud af et magert hold (med tanke på sidste år - i år er der MEGET mere at spille med, som også Hylte skriver i deres seneste referat!)

I middelfeltet er Habos stabile Per-Johan Karlsson som fysisk minder om den også jævne men mere stabile Sebastian Thylander fra Sollentuna. Fysisk sammenligneligt med en klasse bedre er Niklas Karlsson og vores Nick Ptaschinski, som jeg dog vil sende i top 3 allerede nu (Det kan jo ændre sig under sæsonen!).

Säters Peter Anundgård er også en middelhæver, som jeg dog ikke har studeret helt lige så meget som de andre.

I mine øjne er kriteriet for an god hæver ikke kun teknik men i høj grad også rutine, stabilitet, lederegenskaber, kropssprog, selvkontrol (også at bruge ens følelser på den rigtige måde) og det vigtigste: Den taktiske fornemmelse og forståelse for spillet der gør at man kan gøre ens angribere gode i de rette situationer. Derfor bliver samspillet med holdet også afgørende, hvilket er en årsag til at jeg vil rangere Sebastian Thylander højt fra starten af sæsonen på trods af måske andre mangler.

Mit top bud på hævere i eliteserien er derfor fra sæsonstart:

Top 3: Dave Egan (rutineret, mange finter og stor ved nettet), Nick Ptaschinski (kreativ og stabil - resten vil jeg lade det være op til andre at bemærke), Niklas Karlsson (rutineret, gode fingre og gdt sammenspillet med kernespillerne)

Øvre Middel: Martin Andersson (napper Nikals Karlsson i hælene iår?), Kristian Wrethander (hvor god bliver Krickan iår med Patrick under uddannelse?), Sebastian Thylander (stabilt samspil med kernetruppen. Kan han udvikles mere på et anderledes hold?)

Middel: Patrick Edgren & Mathias Gustafsson (begge blandt den øvre middel i midten af sæsonen og skal finde sig til rette på et nyt hold med ny træner. Dog begge STORE talenter som det bliver en udfordring for hhv. Kristian Wrethander og Jonas Svantesson at udvikle)

Nedre Middel: Ulf Karlsson (mangler fysiken og præcision når det bliver presset) og Per-Johan Karlsson (lidt nem at læse når der hæves bagover samt præcision), Peter Andundgård (mangler flere klasse spillere omkring sig til at udvikle sit spil)

Bund: Der er ikke dårlige hævere i årets serie. Og det lover godt for rækken som lader til at blive endnu tættere og mere uforudsigelig end sidste år!

Da det jo er et stykke siden jeg har set alle kan det være et forbehold, men nu er der da basis for en overvejelse af konceptet. Jeg håber ikke folk tager det personligt. Synes man (eller andre der er mere ekspert end jeg) at enkelte spillere er for lavt eller højt vurderet er man velkommen til at komme med inputs.

Der kunne jo komme en profil ud af det; eller måske en artikkel der matcher den om Robert...

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Martin!
Kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg om passare.
Enligt min min mening är Dave Egan den bäste passaren i serien. Och det är hästlängder mellan honom och näste passare. Efter att ha spelat ett flertal matcher mot VVK och i efterhand studerat hans passningsspel, märker man hans betydelse för sitt lag. Egan har ett endast litet behov av förutbestämda riktlinjer. Flera gånger har jag noterat att han ändrar spelet för att han är online med vad som händer i detalj. Det vore bra utbildning för övriga att följa hans matcher på video. Han verkar dessutom ha sitt lags absoluta förtroende som ledare-inte oviktigt! Sedan skadar det ju inte att göra 111 poäng som passare!!!!
I övrigt vil jag ranka Nick och Per-Johan lite högre än du anser.