fredag den 26. december 2008

Julefred og støj på linien (nu med video)

Så er julen nydt rimeligt og tankerne kan atter gå tilbage til volleyball. Det blev absolut ikke den jul som vi havde håbet på. Og at der ikke er kommet reaktioner på dette har flere begrundelser (hvoraf både jule travlhed og jule fred er en sto del)

Først lidt om kommunikation...

1) Nogle gange kan det betale sig at tage følelsesmæssigt distance for at nå de rigtige konklusioner.

2) Sandheden ligger ofte ikke begravet der hvor der råbes højest.

3) Det kan betale sig IKKE at have patent på sandheden. Særligt mener jeg man skal afholde sig fra at kommenterer på for meget man INTET aner om.

Et godt miltær udtryk (fra min tid som oversergent ved Ingeniør regimentet): TÆNK; TAL; TAST. Dette dækker over et kodeks for hvordan man skal benytte radio kommunikation når ens budskab kan opfanges af RIGTIGT mange. Pudsigt nok kan det overføres til internettet.

TÆNK: Skaf dig de oplysninger og vær klar på hvad du vil formulere FØR end du forurener æteren med støj over radioen. Vær klar over hvordan du undgår misforståelser og hav et KLART budskab for øje.

TAST: Formidl dit budskab NU. vær klar over at når du taster har du ALLES opmærksomhed.

TAL: Kommuniker dit budskap KLART, KORT og TYDELIGT.

Nu har jeg brugt julepausen til at TÆNKE; dvs. samle oplysninger og forholde mig til de fakta som skaber en meningsgivende sandhed. Nu er det tid til at TASTE og TALE.

Spillere og kommunikation på nettet...

Jeg forstår ikke at en ellers velrenommeret klub som Hylte kort før vores kamp vælger at udgive gisninger om vores spilleres kontrakts forhold en præ kamp nyhed.

Hvis formålet var at skabe positiv fokus omkring os har det nok slået fejl. Så jeg håber Hylte vil øve sig lidt mere inden de vælger at skrive noget om os igen (hvilket nok bliver snart for vi skal spille GP-semifinale om under 10 dage).

Vi takker for opmærksomheden og den afledte diskussion og fortsatte spekulation, men frabeder os alvorligt at skabe en tradition for at man i fælles åben kommunikation i Svensk Volleyball skal spekulere i andet end sportens bedste. Gavner det samarbejdsviljen og eliteserie foreningens sammenhold at sprede usikker info om ens samarbejdspartnere? Nej!

Det er klart at jeg ikke har i sigte at starte en diskussion om vores interne forhold, og da slet ikke på en blog eller en hjemmeside. Dette har vi en elitesektion til at varetage og al kommunikation til og fra denne udføres af vores sports chef Leif Björck.

På de 81 m2 er vi dødelige fjender i omkring 1-2 timer end 3-8 gange årligt, men på resten af volleyball kortet de resterende 8760 timer om året spiller vi på samme side af nettet...

Jeg har ikke tænkt mig at bruge mere energi på den sag. Fakta vil på rette tid tale for sig selv. Ellers kan man jo altid vælge at se verden som Simon Spies: Dårlig Reklame er bedre end ingen reklame... Og med et smil på læben takker jeg for den megen reklame... Jeg har det trods alt bedst i modvind!

End of discussion.

Falkenberg kampen: Seriefinale
Falkenberg vandt 3-2. Det er fakta. De spillede en rigtigt god kamp og det samme gjorde vi selvom vi havde mange "stolpe ud" situationer.

Da jeg ikke vil lægge belæg på sandheden vil jeg nøjes med at linke til nedenstående korte sammedrag.

(You tube virkede ikke, så derfor har jeg klippet lidt sammen; desværre uden lyd da dette var denne verion jeg havde på fra Falkenbergs server og vores video har ligget stille i Sverige over Julen og også savner slutningen af 4. sæt.)

Del 1 viser en bold der dømmes touch på fra dommernes side (forkert udfra billederne at dømme). Dette kommer bag på vores spillere der bliver frustrerede (dumt) og leder til et gult kort til Andrew Bonner. Dette er uheldigt. Dommerne dømmer det de ser og vi reagerer. Begge dele er bare bad luck.

Del 2 viser at Andrews fod i 4. sæt ved stillingen 16-17 rammer 2. dommerens da han er ivrig efter at komme på banen. Dette tolkes grundet hans temperement som et angreb på dommeren og takserer rødt kort. Den efterfølgende frustration giver rødt+gult og da Andrew HAR været ude kan vi ikke lave en lovlig udskiftning og taber derved sættet.

Kort og godt er det fair nok at vi får de kort vi gør hvis dommerne tolker at situationerne er et udtryk for usportslig optræden og at "tacklingen" er med hensigt og derved et angreb. Jeg vil nøjes med at sige at denne tolkning får en MEGET udheldig konsekvens for os.

Det positive er følgende:

1) Det var en virkeligt god kamp som rent spillemæssigt burde have endt med en ÖVK sejr.

2) Reportage på sportnyt fra kampen med fokus på Jimmie Ivarsson, som gør et par gode og helt fair interviews.

3) Godt at se volleyball i flotte rammer på TV. (men at TV laver en historie skrevet på forhånd synes jeg bare er dårlig journalistik)

Det er lidt grinagtigt at svensk TV vælger at fokusere 100% Falkenberg med 9 (gode) landsholdsaktuelle imod 4 (onde) transatlanter og en dansk træner der taler engelsk (Uha uha hvor er det ondt og farligt). Samtidigt glemmer man at nævne vores landsholds aktuelle spiller, Falkenbergs Nordmænd og en meget afgørende diskvalifikation.

En reportage fra et brag af en kamp med 500 råbende tilskuere samt stor dramatik og kort ville have tjent sporten bedre; og at FVBK vinder er jo i sidste ende kun et resultat.

Men det skal åbenbart være de gode imod de onde og halve sandheder, og INGEN kommunikation med os og TV, hvilket leder mig til min sidste julepointe:

Hvorfor er det så populært at pege fingre af klubber med udlændinge? Bidrager de ikke med en MASSE til niveauet i form af personligheder, skills, point og karisma? Hvorfor er det gang på gang (også i dansk volley) selvretfærdigheden og misundelsen der skal herske i den branding?

Hermed en opfordring til pressen og alle jer andre: Prøv næste gang at skriv noget positivt om andet end spillere der født i en granskov nær Stockholm eller med en livshistorie der kunne være skrevet af Astrid Lingdren og opfostret på Kalles Kaviar og knækbrød.

Og vælger i at skrive, kommentere eller transmitere noget så forsøg at få HELE historien og mere end den 1/4 sandhed. Ellers start bare med følgende: TÆNK, TAST, TAL...

Med dette forsinkede juleønske der måske kunne blive et nytårsfortsæt for alle ønskes i alle et godt nytår med masser af julefred falde til jer alle.

MVH
Martin

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Udda, YouTube tycker "This video has been removed due to terms of use violation.".

Anonym sagde ...

Jeg synes det er super ärgeligt at dommeren dömte forkert, desvärre gjorde han også dette mod Falkenberg, men dommeren er også kun et menneske og han kan desvärre ikke kigge igennem en video og dömme efter det.
Du glemmer at skrive at årsagen til at Bonner bliver smidt ud for resten af kampen er at han ikke forlader banen da han har fået det röde kort.
Rent sportsligt synes jeg også at Övk skulle have vundet kampen, i var bedst og jeg mener at i er favoritter til en finalplads både i GP og slutspillet. Held og lykke med resten af säsonen.

Volleyfanatic sagde ...

Skulle vara skoj om videon fanns att se på. Tror säkert att Bonner gjorde en del misstag. Inte får man utvisning utan att ha gjort något!

Det är ju Olafsens JOBB att försvara honom.

Anonym sagde ...

Det är ingen som har ens funderat på att falkenberg hade vunnit tredje set och ledde i det fjärde när det röda kortet kom? Det tas för givet att övk skulle ha vunnit matchen om dom inte hade fått de kortet. det tycker jag är lite märkligt i den här diskussionen.

Anonym sagde ...

hvad jeg kan se bliver dommeren irriteret på at Bonner endnu engang bare löber ud på banen uden at han har sagt det er ok!
Skriver dommeren ikke protokol så man kan läse dommerens synspunkt? Men som en anden skriver så var det på dette tidspunkt en meget tät match så kan kunne ske!

Anonym sagde ...

hvad jeg kan se bliver dommeren irriteret på at Bonner endnu engang bare löber ud på banen uden at han har sagt det er ok!
Skriver dommeren ikke protokol så man kan läse dommerens synspunkt? Men som en anden skriver så var det på dette tidspunkt en meget tät match så kan kunne ske!

Anonym sagde ...

fantastisk förståelse av domarna. Stefan B mannen som bara gömmer sina misstag genom att le... Bernard brukar ha bättre uppfattning. Volleyboll domare är ska hela tiden visa sig viktiga och följa skitregler. Ingen i publken som bryr sig att det ska stå kvar på linjen tills sekretariatet är klara. Så J-A svårt är det inte att se vem som kommer in. Fram för mer spelförståelse hos domare!

Unknown sagde ...

Dommerne gjorde et fint job og jeg har været i dialog med implicerede spiller, der udfra et verbalt synspunkt indrømmer at være gået over stregen. Spilleren mente selv at et rødt kort var på sin plads for forkert holdning og kommunikation; omend selve sammenstødet (hvor uheldigt det end var) var hændeligt uheld.

Derfor kan jeg demmentere at der skal rettes kritik af dommerne, fordi spilleren gik på banen før tid, da der tilsyneladende foregik noget verbalt, som ikke var på sin plads.

Dermed håber jeg alles nysgerrighed burde være mættet.

At en så dramatiske hændelse ikke kommenteres af TV er dog grinagtigt og direkte dårlig journalistik (når de nu er der?!). Men måske reporterne ikke havde lyst til at forsøge sig med et interview på dansk eller engelsk (eller Svensk?), når nu der var skrevet en god historie på forhånd..? En skildring fra et perspektiv bliver sjældent ligeså givende som en hvor at flere sider afdækkes og beskrives.

Men måske det havde noget at gøre med at jeg i slutningen af 4. sæt måtte skubbe/fjerne en kameramand der kom så tæt på banen at jeg fra coach linien ikke kunne komme i kontakt med mine spillere?

Jeg må vel bare lære mig at opføre mig bedre, så jeg undgår at blive klippet uheldigt sammen.. haha

Anonym sagde ...

Anonym kl 18.52
Detta är ett av de sällsynta tillfällen då jag som domare inte kan låta bli att kommentera. Du har uppenbarligen inte varit på plats och hört det som sades. Du har heller inte mer vett än att du drar slutsatser av vad man kan se på en suddig video från helt fel vinkel. Orsaken till korten, samt utvisningen som sedermera blev en diskvalifikation, har inte överhuvudtaget något med att stanna innan man går in på plan att göra. Samtliga bestraffningar finns i protokollet, och en kort version av händelseförloppet är inskriven. Antar att du kan få en kopia av SVBF om du har lust att kontakta dom.( Det är nog svårt att få ut dom om man vill vara anonym). En längre rapport är inskickad till tävlingsledningen som man ska enligt regel 21.3.3
Förståelse för spelet är nåt man får genom erfarenhet. 400 elitmatcher under 10 år, samt ca 50 internationella matcher har gett mej en hel del av den varan. Kom gärna fram efter nån match och diskutera om du undrar över något domslut som jag försökt dölja genom att le!
//Stefan Bernström, domare den aktuella matchen