tirsdag den 30. december 2008

Oprydning og mentalhygiejne

Det er med stor sorg at jeg har slettet Jordan fra blog-listen. Han er vel nok den bedste volley-blogger jeg har læst og jeg vil da også med tiden kigge forbi og se om der ikke sker noget. En pudsig detalje er at man på en af Jordans Links kan se lidt om Micah Venturini (samt andre spillere der også spillede i DK) på et You-tube clip fra hans Bring-It Tour et år før han kom til ÖVK samt. (Se også part 1 her, der giver et godt perspektiv fra de spillere der ankommer, er der og forlader europæisk pro-volley på middelniveau: Stilen, kulturen og oplevelsen snarere end KUN det økonomiske og sportslige aspekt)

Desuden har Jordan tidligere til Jeremy Kings blog, da den var aktiv. Jeremy (som har spillet i Danmark) blev jo rygtet af gå til Falkenberg efter nytår, hvilket blev dementeret af Kristian Wrethander på denne nyhed efter kommunikation med sine spillere...). Rygter er en ting, men hvis folk vil vide mere om Jeremy kan de finde hans profil og video-links her.

Pointen er at Jordan binder det hele meget godt sammen i den volleyball bobbel som jeg lever og ånder i nu. Desuden har han ofte beskrevet i detaljer om livet som volleyball spiller i Europa fra en amerikaners synsvinkel, selvom han nu er godt i gang med at blive "for-dansket". Men dette er jo også en mulighed for mange af de eventyrs lystne spillere der pludselig bliver "ramt" af andet end sporten: Sean Jones fra Hylte er et godt eksempel på det og vi har i ÖVK også haft flere norske spillere, som er blevet hængende (Kristian Lund ovenikøbet med Dansk kæreste for at gøre den skandinaviske sammensmeltning komplet!)

Hans blog vil derfor efterlade et sort hul i min links-samling lige indtil han atter skriver eller får udgivet en artikkel på volleyball magazine...

Jeg nævnte Hylte før og vil lige fortsætte med en bemærkning som ikke handler om dem, men er inspireret deraf:

Jeg har fået kritik for min kritiske bemærkning i forrige indlæg om dem. Det er vel fair nok, for jeg tror at alle der arbejder med Skandinavisk Volleyball har en del hjerteblod i det de laver; inkl. undertegnede. Derfor rammer det os når vi hører, ser eller læser noget, som er myntet på noget vi lever og ånder for, og som vi altid gerne ser at folk opfatter i samme positive ånd som vi selv. Når dette bliver misforstået (eller vi misforstår noget) bliver vi gale eller kede af det, og netop derfor kan det være farligt at bruge internettet som kommunikations platform omkring følsomme emner; hvilket var den store oprindelige pointe med dette indlæg.

Vi bliver (for?) ofte følelsesmæssigt involveret i det vi laver og reagerer derfor uhensigtsmæssigt når disse følelser rammes (jeg gør ihvertfald). Sådan er det med passioner, hvilket jo også gør sport så interessant: Følelser, præstationer og opgør blandes med lidenskaber, og det er ikke altid foreneligt med professionalisme eller logik. Men når æstetik og følelser samt holdninger blandes, giver det en større kulturel og total krops oplevelse, end ukritisk at gå i teatret eller biografen. Bare spørg en FCK/Brøndby, Holte/Fortuna eller Hylte/ÖVK fan. Måske dette er årsagen til at der mere om sport end fin kultur i medierne. Og måske derfor var vores opgør med Hylte sidste år sports journalist Lennart Norlövs største oplevelse på trods af bla. et OL...? (Det skriver han ihvertfald ærligt i hans sidste artikkel)

Men point taken: Hvis jeg kritiserer Hylte PÅ NETTET for (som jeg opfattede det) at spekulere om vores spillere PÅ NETTET, og derved selv misforstår en pointe som jeg kritiserer, bider det sig selv i halen og spiralen bliver negativ.

Når jeg tænker over det er dette faktisk en af mine pointer ved at have en blog, der lever i perifierien af mine professionelle engagementer i volleyball (om det er i Danmark, Sverige eller Eurosport). Den giver selvdinsigt at vende sine tanker på skrift, og hvis det kan give andre end mig inspiration eller feedback til det jeg lever i er det jo endnu bedre. Hvis man ikke kan lære af det spejlbillede man sætter op for sig selv eller den sandhed man bilder sig ind, kan andre holde spejlet ud fra ens blinde vinkel eller udfordre samme sandhed (sålænge de ikke skriver anonymt HER). Dialog og kommunikation fører ofte noget godt med sig; hvis man enten lærer af sine fejl, eller i sjældnere tilfælde har patent og udgiver sandheden. Jeg arbejder ihvertald selv på begge dele og håber da at lave flere fejl end sandheder. Folk der KUN gør sidstnævnte bliver SÅ trættende og laver sjældent særligt meget...

Af samme årsag har jeg udover Jordans slettet et par andre blogs. Mini har ikke skrevet noget interessant længe og VVK on tour har åbenbart ikke været på tur i et godt stykke tid. Derfor bidrager det ikke til at jeg bliver klogere eller provokeret.

Oprydningen er derfor komplet og mental hygiejnen føles helt rar.

Kan i alle komme godt ind i det nye år!!! (med forbehold at hvis inspirationen kommer kan det være der kommet noget imorgen...)

Martin

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Du skriver en bra blog, Martin. Fortsätt med det! Svensk volley kan behöva lite åsikter, även om vi inte alltid är överens.