lørdag den 24. januar 2009

Opsamling

Det har været en travl uge og jeg har faktisk kun haft overskud til at skrive nu hvor jeg sidder på vej i bussen op til snefyldte Säter. Sidste uge var et skuffende nederlag til Tierp og en lang rejse. Dette skal ikke ske igen idag.

Motivationen for at skrive har dog også manglet lidt. Ikke fordi vi har tabt, men fordi jeg egentligt har haft mere behov for at knokle end for at overveje og skrive derom. Det kan til tider også være belastende at sidde og gøre sig klog hele tide på egne og andres vejne. Iblandt kan det være sjovt og inspirerende, men or tiden har jeg ikke det store på hjerte udover hvad der foregår i arbejdet om mine volleybal projekter.

I ÖVK er vi tæt på en afgørelse for at lukke hullet efter Bonner. Jeg kan ikke udtale mig mere om dette nu, men der kommer jo noget officielt ud i løbet af ugen.

Lige nu handler det om at sætte et koncept sammen som er hæderligt og holdbart. Vi skal have maksimalt ud af de ressourcer vi har på banen og det vil sige at vores største profiler Fletcher Andersson og Nick Ptaschinski skal sættes så meget i scene som muligt. For at bakke det op benytter vi os af den til dagen bedste libero-løsning og Anton Cronholm og Brock Ullrich som opbyggere. Peter Lundgren kan også få en ret ny og spændende rolle for at kaste grus i maskineriet for modstanderne.

Selvfølgelig sigter vi fremad og det koster tid. Tid som vi dog gerne investerer i hinanden. Det sidste vi ønsker at gøre nu er at pisse i bukserne for at holde varmen.

Nu ser jeg frem til at komme til Säter, som igen iår er årets længste rejse og som sidste år var min debut i elite-serien. Klubben har på deres hjemmeside skrevet utrligt positivt om os og i det hele taget er der tale om hæderlige volleyfolk som gør et solidt arbejde (Ikke kun pga. rosen!): De satser på de spillere der har og arbejder ellers for at få et volleyball-gymnasie op at stå og er klart bedre iår i deres forsøg på at etablere sig i rækken. Lige nu er de også en modstander som med deres taktik og fysik skal have meget respekt.

De har roteret lidt på kanterne for at give plads til mere power i form af deres letlandske (?) spiller Gvido Vaguls, som har slået igennem efter en start på 1. divisions holdet. Derudover har erfarne Stefan Hedberg overgivet rollen som libero til spiker Magnus Ericsson, som ellers har drillet mange hold med hans vinkler og kringlede touch-outs fra venstrekanten. På midten mangler Säter måske lidt power, omend de sætter en hæderlig blok op. Staffan er gået ind som modtagende kant og har derved sikret et konstant pres fra venstre. Dette vil vores dispositioner i serv og blok naturligvis også afspejle.

I det hele taget kommer vi til at spille imod et hold som primært har 3 spillere at gå til ofensivt og som forsøger med et høj-satset servespil for netop at kompensere for styrken i blok. På dagen kan de genere enhver modtagningslinie eller serve sig selv ud af kampen, hvilket deres mange producerede fejl også vidner om.

Hævermæssigt sker der også lidt. Peter Anundgård har midlertidigt været ude med en tommelfinger skade, men gjorde come-back i sidste kamp imod Linköping (som Säter var tæt på at komme i 5 sæt imod!). I seneste kamp, som vi har video fra, spillede Jon Hästö hæver og gjorde det rigtigt fornuftigt. Hvem de stiller op med er dog ikke afgørende for os.

Det handler 90% om os selv og hvis man skal tolke ugens træning er vi ved at finde ind til et nyt ÖVK.

Jeg har dog været borte en dag grundet retorik-kursus på Eurosport og i næste uge har jeg en ny mission. Måske holdet faktisk har godt af at finde sig selv uden en der hele tiden peger vejen? Det har været min erfaring tidligere med USG at men til tider må træde lidt tilbage som træner, hvis man vil have udviklet initiativ, proaktivt lederskab samt samarbejde og automatismer på banen. Om samme taktik virker i ÖVK får vi at se.

D. 17/1 fik jeg debyt på sand iår, da vi var nogle stykker der tog i Ryparken for at spille lidt beachvolley. Jeg startede ud med at spille i bare tæer, men måtte tage sko på af to årsager. 1) Jeg kunne ikke mærke mine tæer efter 5 min og 2) Sandet var som størknet beton. Det blev til 3 hurtige sæt 21-17, 21-17 og 15-8 (bonus) med Dennis Sommer imod Pop (Bo Ankerstjerne) og Corn (Tomas Riber Schifter). Så er sæsonen også sat på plads.

Mine mange engagementer og generelle travlhed har også fået mig (og CPH beach's ledelse) til at overveje det hensigtsmæssige i mit arbejde for klubben der. Jeg har ikke tid til at gøre det arbejde jeg gerne vil der og klubben er ikke tjent med at få så lidt kvalitet i mine poster i bestyrelsen og sportsudvalget der. Mere kommer senere på året, når jeg har talt med Karin om muligheder.

Det var det for nu.

Nu skal pasta-salaten spises og så er der taktisk oplæg!

SMADR!

Ingen kommentarer: