lørdag den 10. januar 2009

Sprogspasser!



Det er kommet langsomt snigende, men de der kender mig eller følger vil bemærke at der oftere er stavefejl, kommafejl og mærkelige udtryk på bloggen. Sammenlignet med mit 13- tal i retskrivning og stavning fra folkeskolen er det gået markant tilbage det seneste år.

Jeg kan efter at have skrevet noget poste det med god samvittighed for derefter at bemærke ved en senere gennemlæsning at der er 10-15 fejl!

En virus har sneget sig ind i mit system og er igang med at lave grus i mit verbale og kommunikative maskineri: Svensk!

Når jeg kommer hjem fra Sverige og taler dansk igen kommer der pludseligt nogle mærkelige udtryk med: "Jeg syns... Tycker du...?" osv... Jeg er ganske simpelt ved at være sprogforvirret. Til en eller to træninger har jeg haft svært ved at komme på enkelte fraser engelsk (når jeg selv skal sige det er mit sproglige og skriftslige engelsk RET godt), fordi mit sprogcenter enten har sat sig fast på svensk. Samtidigt er mit dansk ved at blive godt mudret til...

Fakta er at jeg kommunikerer mere på engelsk og svensk (Det kalder jeg det.. I ÖVK kalder de det noget andet..). Det mest markante eksempel var da jeg til GP talte med Olle Åström (eks. landsholds træner for DK og Holte; bla. træner FOR Mikael Trolle) under frokosten. Han talte dansk med svensk accent (jeg gør vel det modsatte?) og jeg måtte helt enkelt bruge 90% af min hjerneaktivitet på at svare på dansk alene.

Sjovt at være fanget i en verden midt imellem. De eneste der sikkert ikke fatter en brik eller bemærker noget er vores amerikanere, som jo også bliver serviceret på deres kommunikative hjemmebane. De for sig til gengæld en griner (sammen med svenskerne) over danske bandeord: For helvede, spasser, kegler, øgle, for satan, dødens pølse, spænd hjelmen. Så har de da også fået lidt dansk kultur til mundvigen!

Ola som gør come-back imorgen har postet lidt om dette på hans blog. Under forklarelsen af en øvelse er han og Lars Persson fanget af dagbladets fotograf og man må sige at deres ansigts-udtryk siger det hele...

Godt jeg har selvironi... Haha!

Sprogspasser!

(imorgen er der Habo på menuen. Mere om det senere....

Vingåker slog Linköping igår i 4 sæt på trods af 21 blokader. Hvordan kan det lade sig gøre for et hold at sidde så meget på nettet og alligevel ikke vinde? Vingåker har sikkert spillet godt forsvar men alligevel...? Det tyder på (mod)angrebskrise for LVC? Er der nogen der har mere info end der kan læses på hjemmesiderne og aviserne eller set kampen?

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Angående Linköping vs. Vingåker så var vi några i publiken som tyckte att Linköpings anfall var blekt.

LVC behöver någon som kan kliva fram och visa hur det ska gå till, lite som Bonner i ÖVK. Kanske ett resultat av den låga medelåldern i LVC.

søren sagde ...

"De for sig til gengæld en griner (sammen med svenskerne)"

hej martin. Nu er du selv ude om det.. Normalt FÅR man sig en griner så vidt jeg ved ??

/søren, ksv

Anonym sagde ...

Unga spelare måste skaffa sig erfarenhet även fast de kommer "from the outback" och är 3 meter långa.

Anonym sagde ...

Medelålder i LVC- 22,5
Medelålder i ÖVK- 22,4

En låg medelålder kan ju också innebära bra resultat. (se ovan)
Alla lag vill ju ha en spelare som kliver fram och visar hur det ska gå till, PRECIS som Andrew Bonner gör!!

ps. Imorgon är det dödens pölse på menyn coach!!

Anonym sagde ...

Domarna i Linköping va det sämsta jag har sett. ALLA kategorier, alla åldersklasser. Adnan Issa hittade nät och missade touch hela matchen. Åt båda lagen. Inte kul att va spelare och träna 10-15 timmar i veckan och sen ha domare som gått 3 utbildningar och har noll koll. Adnan Issa är ett stort skämt.

Unknown sagde ...

Hej Søren.. Din skarpe opmærksomhed beviser i den grad min pointe...

Anonym: Jeg synes det er synd at give dommeren kritik uden at lægge navn til. Det er der jo ingen der bliver klogere af.

Både dommere og spillere gør vel fejl og fortrjner ikek at blive svinet, men at få konstruktiv feedback som man kan blive bedre af.

Det vil jeg også mene er at vise mere respekt.

Olaf

Kasper sagde ...

Hej Martin

En anden sproglig afsmitning jeg har lagt mærke til:

"Gøre en god kamp" (spille en god kamp). Eller som i din ovenstående kommentar: "Både dommere og spillere gør fejl." (laver fejl)

Held og lykke med at kunne holde dine tre sprog adskilt :-)

Kasper

Unknown sagde ...

Shit du har ret! Det her er vist alvorligere end min selvironi havde antaget!

Det er lidt som at kæmpe imod tidevandet og holde elskerinden, konen og kæresten adskilt...!

Anonym sagde ...

Hur ser medelåldern ut i respektive startsexa? Kanske den som är intressant att jämföra om vi nu vill hitta någonting att skylla på. Tror att det är orutin som lyser genom. Förhoppningsvis ändras detta snart.

Ser fram mot att möta er igen.