mandag den 2. februar 2009

Danmark eller Marienlyst bedst i Norden? Betyder det noget?

Det står nu fast at Marienlyst er bedst i Norden og at Dansk Volley er overlegen den svenske. Hvis vi ellers kan holde Finland og Estland ude af den diskussion taler resultaterne for sig selv. Det er uomtvisteligt bevist af resultaterne i NCC, eller er det?

Jeg havde personligt forventet mere af Falkenberg imod Middelfart, men også haft Marienlyst som favoritter imod Falkenberg. Jeg har ikke set kampene, men ved fra inside at Falkenbergs modtagning var i større krise end man har set hidtil i den svenske elitserie.

Jeg har arbejdsgivere og beskæftige mig med topvolley på begge sider af sundet. Dog har jeg jo en ære i at Svensk Klubvolley er "bedst", da det er her jeg bruger største delen af min tid. Det smitter jo af på mit "produkt"?

Betyder min forfængelighed overhovedet noget?

Lige nu er det ret tæt i toppen imellem Dansk og Svensk volleyball. Norsk klubvolley halter lidt efter. Måske er Nyborg reelt store og til tider stærke, men der er reelt langt mellem snapsene i rækken, hvilket jeg så da jeg i weekenden var oppe og se TVN-Randaberg. Dog er der uden sammenligning en større bredde og mere kvalitet i midten samt bunden af den svenske serie. Desuden er de logistiske, økonomiske og organisatoriske krav til deltagelsen og overlevelsen i den svenske række MEGET større. Dette er dog lidt tydeligere hos herrene end hos damerne:

Säter slår os, Tierp slår os, Habo slår os, Tierp slår Habo, Vingåker slår Habo+ Säter+Tierp, vi slår Linköping, Linköping slår Hylte, Hylte slår os. Falkenberg slår alle undtagen Sollentuna. Sollentuna har tabt til alle undtagen Lugi, som de var ude i 5 sæt imod samt Tierp. Dog ahr de også vundet andre midterkampe over eks. Habo.

Sådan kan man blive ved og lige nu viser jævnbyrdigheden sig på netop det niveau som blev forudsagt om rækken før sæsonstart: Den jævneste række i mange år.

Men hvad betyder det? Danskerne er bedst i top-1 men vi er bredere?

Det er vel bedre at holde fokus på følgende:

Det er flot at Marienlyst er så gode og også at Fortuna bed fra sig under NCC. Der spreder sig en masse positivt i dansk volleyball. Flere klubber opbygger økonomiske ressourcer og organisatorisk drive, der kan føre mere med sig.

På damesiden er Holte, Fortuna og Brøndby toneangivende. På herresiden er det Marienlyst, Middelfart, HIK og Gentofte, selvom HIK en den grad var statister i pokalfinalen. Men når man kigger længere ned i rækken begynder det at se lidt smalt ud. Der er færre hold og færre af dem er gode; både sportsligt, organisatorisk og økonomisk.

Men der er vel godt for Skandinavisk Volleyball at netop Marienlyst vinder? Det giver vel blod på tanden til resten af rækken og endnu mere hævnlyst for svenskerne? Danskerne kan kalde sig bedst og svenskerne kan så spænde hjelmen og forsøge at blive bedre i toppen. Næste år spiller vi med i NCC og planen er at sætte et ungt hold sammen som kan høste erfaringer herfra.

Kan vores konkurrence og Nordiske had/kærlighed samt ærgerrighed føre noget med sig i vores ambition om at bevise hvem der har den rette farvekombination i korset på flaget?

Politiske dispositioner kan i den grad påvirke hvordan man kan bygge sit hold. Vil skattemyndighederne i Sverige sætte en stopper for artisk-kontrakterne (sml. forsker-ordningen i DK), vil dette have en massiv indflydelse på sport, kultur og videnskabelig forskning. Rigsindrottsforbundet vil omvendt kræve ENDNU mere åbne og længere artist-kontrakter. Tovtrækkeritet vil påvirke den nordiske resultat-tovtrækning. Ingen tvivl om det.

Disse spørgsmål vil have en afgørende indflydelse på den Svenske rækkes mulighed for succes i NCC. Hvad dog mon vil have en endnu større er hvorvidt lande som Finland og Estland vil prioritere turneringen højere end de gør nu.

Alt dette er resultat orienteret. Men er det interessant? Lad os se lidt på Skandinavisk volley

Hvad er godt?

1) Den gennemsnitsligt høje standard i Sverige
2) Fuldtids volleyballgymnasier i Sverige og Norge
3) Dansk evne til at kombinere talentudvikling med senior og klubarbejde
4) TVN spiller FAST i eliterækken og derved imod bedste modstand
5) Sammenligneligt topniveau i Sverige, Norge, Danmark

Hvad er KNAPT så godt?

1) Den lave standard i bunden af rækkerne
2) Få talenter, lille bredde, smal rekrutterings platform og lav kvalitet i rækkerne under eliten
3) Latterlig regel med direkte op og nedrykning i den danske elite
4) Senior sparring i den daglige træning og udvikling af talenter på RIG og TVN
5) Lav TV-medie eksponering, få tilskuere og sværre forhold for sponsorer
6) For mange "små" spillere

Jeg har medtaget disse punkter fordi de er langt mere interessante end hvem der er "bedst" i norden. De gode spørgsmål er hvordan vi bliver "bedre" og det er her der er behov for de rigtige svar og satsninger.

1) Hvordan kan vi lade os inspirere på tværs af landegrænser til at højne standarden..?
2) Hvem gør hvad og hvorfor virker det (ikke?)...?

De spørgsmål bruger jeg meget tid på at tænke over mig. Måske andre i DK og Norge: Forbund som klubber, landstrænere samt elitetrænere og sportschefer samt ungdomsudvalgsformænd kunne være interesseret i samme spørgsmål og endnu vigtigere svar...

Hvorfor har vi ikke et tydeligere videns forum, Nordiske Konferencer eller netværks platform. Hvorfor skal vi hver især opfinde vores dybe tallerken og tro vi har rettighed på den nordiske volleysandhed? Eller er det bare fordi jeg selv er her der og alle vejne at disse spørgsmål er interessante?

Jeg tror vi skal op af andedammen (DK), væk fra selvgodheden (NOR) og resultat arrogancen (SWE) hvis vi skal have succes som volley region.

Selvfølgelig vil jeg selv være "bedst" hvor jeg er. Det kræver min forfængelighed. Men det er knapt sådanne egoistiske overvejelser der skal føre os meget videre. Ordet "bedre" er bedre...




ÖVK vandt i rækken i weekenden og Marienlyst blev Nordiske mestre og det kan i læse mere om i pressen, blogs, høre om i radioen - bare følg opdaterede links til højre.

Det er super sejt og jeg ønsker vinderne tillykke. Mens jeg skrev dettte kom jeg bare til at tænke på at jeg hellere vil være bedre og stille spørgsmål end bare vinde og give svarene!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej igen

I DK kigger man meget mod Sverige / Norge for at se om "Idrætsgymnasier" kan være med til at løse det måske allervigtigste spørgsmål: Hvordan kan vi få færre frafald fra ungsenior/ungdom over til seniorvolley (talenter)?

I denne weekend hørte jeg at svenske undersøgelser viser massiv frafld på samme bane (talenter). Så måske er løsningen ikke at tro at idrætsgymnasier med volleyball-linier er den hellige gral. Der skal givetvis mere til for at fastholde alle.

Mikkel

Anonym sagde ...

Lige præcis, Martin! ..og tak

Anonym sagde ...

jeg tror ikke du kan sammenligne artist ordningen i Sverige med forskerordningen - der er vist ingen klubber i DK der bruger den da det jo kræver en ernorm månedsløn...

Anonym sagde ...

Hej Martin,

Nu følger jeg ikke så meget med i Herrevolley så måske spørger jeg dumt. Men jeg undrer mig over en enkelt ting.

Marienlyst er nordens bedste hold, men du nævner så flere gange at Svenskerne har en bredere Elite.

Det undrer mig lidt, når nu Sveriges nummer 1 og Danmarks nummer 4 klarede sig lige godt.

Vidner dette ikke netop om at vi i danmark har mange hold på niveau med sveriges bedste ?.

Middelfart var bedre end falkenberg der er sveriges nummer 1, og i Danmark er Middelfart tættere på nummer 5 end nummer 3 i rækken - så burde dette ikke netop vise at Danmark både er de bedste og med det største antal gode hold ?.

mvh
William