torsdag den 7. april 2011

Video, Video.... VIDEO!!!

Jeg blev af en motions coaching kollega forleden hørt om jeg ikke havde FIVB's Technical Video clips, da jeg tidligere har annonceret at jeg brugte dem. Dette ansporede mig til at rydde 100% op på computeren og efter 2 dages arbejde er alt nu ordnet.



De fleste clips var egentligt downloadet, men  jeg manglede lige fra 2009 og frem samt at organisere dem bedre til brug for inspiration og undervisning. Det er således ikke svært at downloade dem eller lure på dem. Det store arbejde ligger i at katelogisere så de er lettere tilgængelige og at der en rimelig sammenhæng i og med at FIVB benytter lidt andre termer for spilfacerne og deres delelementer end os coaches.

Jeg omdøbte filerne i begyndelsen, men eftter et par "mesterskaber" blev den opgave for uoverkommelig og iøvrigt også overflødig når man har katalogiseret korrekt.

Det har nu resulteret i at 33,6 GB video og 3350 clips fordelt på 2 køn, 6 år og 13 mesterskaber nu er organiseret (nogenlunde - i og med at FIVB ændrer lidt fra gang til gang) efter følgende model med top 6-8 nationalitet fra hvert mesterskab:

  • Sideout
    • Sideout Offense by POSITION
      • Diagonal / Opposite
      • Outside Hitter 1
      • Outside Hitter 2
      • Quick Attacker 1
      • Quick Attacker 2
    • Sideout Offense by ROTATION
      • P1
      • P2
      • P3
      • P4
      • P5
      • P6
      • (Best sideouts)
    • Sideout PASS organisation
      • Float Serve (Distance+Backline)
      • Jump Float
      • Jump Power/Spin/Controlled
      • Libero passing
      • (Overhand Passing)
    • Side Out Set
      • (Front setting)
      • (Back Setting)
      • (Bump/Underhand Setting)

  • Transition
    • Serve
      • Float Serve (Distance+Backline)
      • Jump Float
      • Jump Power/Spin/Controlled
    • Block
      • Block in action
      • P2
      • P3
      • P4
    • Defense (By Position / Distance to attacker)
      • Libero
      • Diagonal (/Setter)
      • Middle Blocker (/Setter)
      • Outside Hitter 1
      • Outside Hitter 2
    • Set
    • Counter Attack TEAM
      • Defense -> Attack
      • Covering -> Attack
      • Freeball -> Attack
      • Long Rally
    • Counter Attack by POSITION
      • Diagonal / Opposite
      • Middle Blockers / Quick Hitters (/Setters)
      • Outside Hitter 1
      • Outside Hitter 2

Enkelte gange er der også clips af "bedste spillere", blokkere, modtagere, liberos mm eller specielle momenter og taktikker som FIVB har valgt at trække frem.

Et par kommentarer som jeg ville have gjort anderleds var:

1) Holde samme struktur/terminologi i FIVB's struktur: Eks. bruges BÅDE "Diagonal" og "Opposite" og i blandt sættes flere positioner under samme handling i forsvar / modangreb. COMPLEX 1 bruges om Sideout mens COMPLEX 2 bruges om Transition og det synes jeg er mærkeligt. Desuden bruges både QUICK ATTACKER og MIDDLE BLOCKER lidt løst.

2) Opdeling på forsvar efter ZONE og TYPE; ikke efter spiller/position.

3) Forskellige udtryk for samme typer af serv eller modtagning (Jump Power, controlled, spin...)

Jeg har dog brugt FIVB's opdeling (næsten), da det ellers ville blive for roddet. Enkelte clips mangler fra FIVB's side for alle nationaliteter, men det betyder intet for der er rigeligt at kigge på.

FIVB's analyser af topholdene synes jeg dog er interessant og giver en god idé om filosofi for holdet samt sammensætning af mentale, tekniske og fysiske ressourcer, selvom visse konklusioner er lidt "tænkte"...

Jeg giver DVBF en kopi af ALT på mandag opdelt på to køn, 6 mesterskaber og derved 12 DVD'er (kun til afspilning over computeren), som jeg håber vil finde vej ned igennem systemet til ex. TC-trænere, klubber, spillere osv... Mine egne spillere i ÖVK har fået dette tidligere, men det er nu på tide at opgradere. Vores organisation og samarbejdsklubber vil også nyde godt af dette, hvis ellers trænerne selv har tid at kigge og videreformidle.

Over sommeren sender jeg nok også RIG kopier så de ikke behøver at sortere selv, selvom jeg ved at de bruger og er bekendte med clipsene. Det interessante er jo at der i 2009 var U-VM for U19/20 og der er jo faktisk en del clips som man pædagogisk kan sammenligne med. Måske også dette er noget for det danske 2012 projekt?

Vil DU have en kopi så kig forbi med en bærbar HD eller hør fra dig; så finder vi en løsning.

God fornøjelse!

1 kommentar:

Perra sagde ...

Själv föredrar jag klippen från 2009 när man visar ungdomsspelare videos. Det blir lättare för dem att relatera till. "Aha, gör jag så är jag i nivå med världens bästa i min egen åldersgrupp".
Avståndet är mindre och det känns mer realistiskt, istället för att de bara kollar och tycker:"Wow, fan vad bra de är".