mandag den 28. januar 2008

Månedens mest upopulære kommentar i dansk volleyball

Hvis det skulle være gået over hovedet på nogen har min modvægt til positivismen i dansk damevolleyball affødt en bredside af kommentarer, analyser og gisnerier i retningen af "Hvad fanden tænker han på?!!!".

Om det er en overdreven dårlig formulering fra min side eller en uvilje imod at se den modsatte virkelighed i øjnene skal jeg ikke kunne sige. Måske er miljøet bare ikke vant til andet end ros og positivisme og måske var det denne tanke der blev angrebet? Eller måske er jeg bedre til at formidle holdninger som kommentator end som skribent?

Upåagtet dette er det jo tankerne bagved der er kernen og det interessante og da Holtes hjemmeside har været nede vil jeg tage det her.

1) Jeg er på trods af mine provokerende attituder og selvvalgte exit fra dansk damevolley en stor fan af sporten for netop dette køn OG min eks. klub KSV. Jeg træner flere dame-talenter på Falkonergården og sparrer med min eks-klub og vil begge dele det bedste. Der er ingen harme eller skjulte motiver bag fokus på dette køn. Jeg sagde min kontrakt op fordi jeg ikke mente at klub og hold ville det samme som jeg, og på det punkt er der ingen bitre lig i lasten. Hvis mine kommentarer ofte drejer sig omkring dette er det udelukkende af lidenskab for sporten og fordi jeg får RIGELIGT herrevolleyball til hverdag.

2) Mine kommentarer har flere formål:
- At vække debat OG mane til selvkritik.
- Sætte andre tanker i hovedet på folk end at alt bare er fantastisk.
- At dansk (dame)volleyball ikke skal gøre sig selv en bjørnetjeneste ved at forsøge at sælge et produkt som ikke kan holde i længden ved at gøre dette for tidligt.

Når folk bliver forargede eller føler at de bliver svinet til er min hypotese at de ikke helt ved hvilken verden de arbejder i. Danmark ligger på en delt 83.-plads = sidst på FIVB's verdensrangliste. Vi endte i bunden af universiaden med vores A-hold mod flere nationers C-hold og mange af vores unge talenter er ældre end flere af de allerede professionelle startere for flere landshold og klubhold. Det er den virkelighed vi arbejder udfra og derfra kan det jo kun gå bedre, hvilket det jo også gør.

Dette er ikke det billede man får af eks. dame-håndbold, badminton eller tennis som er sportsgrene, hvor at mange kvinder fylder meget i medierne. At vi derfor roser os selv til skyerne og klapper i vores hænder over en pokalfinale på TV2-Sport kræver derfor modvægt så tidligt inde i processen som muligt.

Jeg er udemærket klar over at dygtige trænere som eks. William Menzel, Mikkel Hauge og Michael Jensen (Mini), som er de der kommunikerer meget, godt ved ovenstående. Men der er få der skriver eller kommenterer om det og netop derfor vælger jeg at gøre det. Jeg står udenfor verdenen lige nu, men har en rimelig god kendskab til volleyball nationalt og internationalt, samt et kig ind i medieverdenen fra min position hos Eurosport. Desuden kan jeg se fra mit arbejde i Sverige hvordan at der er mere dynamik i mediernes interesse og bearbejdningen af disse der baseret på realisme og langsigtede strategier.

Der sker mange positive ting i dansk damevolleyball. Der er fokus på talentudvikling og vi ser flere udlændinge i ligaen. De dygtige trænere bruger mere tid på deres sport og spillerne bliver bedre. Yderligere har vi medievante skribenter der ønsker os det bedste. Det er om at forvalte dette og forholde sig kritisk til dette at man opnår det man gerne vil og som Morten Piil i en kommentar har ydtrykt:

Mit underliggende sigte, når jeg kritiserer, er hele tiden det meget enkle: volleyball er en flot og spændende sport, der burde kunne interessere flere herhjemme end den gør og derved skaffe bedre vilkår for elite-udøverne. Hvordan når man bedst hertil?

Dette svar skal jeg ikke arrogant kunne give, men da meget gerne lægge op til debat. Ellers kan man læse mit indlæg fra 19 marts 2007 og få en idé til de tanker jeg havde på daværende tidspunkt.

Tak for den megen respons på min kommentar. Jeg håber den vil bringe mere inspiration med sig.

Olafsen

4 kommentarer:

Mikkel Hauge - Headcoach Marienlyst Volley's eliteherrer sagde ...

Hej Martin

Godt at høre fra dig ;-)

Det gode ved at sætte dagsorden, er jo også at man selv kan vælge imellem argumenter. Du har jo ikke uret i meget af det du nu siger, men der er jo også ting du ikke siger.
Feks. hvad nu hvis dansk damevolley stillede op i alle de turneringer som herrerne deltager i med de absolut bedste spillere der er til rådighed. Hvilken placering giver dette? Niveau på en rangliste er jo også ofte udtryk for hvad og hvor man er i fasen (feks. er danske dameklubber højere rangeret end danske herreklubber - er det så fordi at danske dameklubber har højere niveau??). Herrerne kan deltage med Søren Hansen & Jesper Lundtang der ikke spiller i klub, og så hedder det sig at "er man god nok, så skal man også spille".
Men lur mig om damerne ikke også var bedre end mange andre på din rangliste, hvis man nu sagde at alle de bedste bare kan stille op til det de selv gerne vil. (Sara Holst Olesen, Pia Larsen (nu nok ikke så aktuel), Stine Andreasen bare for at nævne nogle..). Man så effekten af Pia i Luxemborg.

Generelt er der jo ingen som har noget imod kritik, problemet er blot at når ikke det samme kritiske øje ikke vendes mod det man bruger som sammenligningsgrundlag, eller at kun det som taler for ens standpunkt bruges, så er det ikke længere konstruktiv kritik, men mere kritik for kritikkens skyld. Og det er nok hvad der har ramt mange af os.

I øvrigt hørte / så jeg igår på håndbolden. Her siger man nu også at dette er jo langt større end damernes resultat, fordi der er større konkurrence blandt mændene end blandt damerne. Derfor konkluderede man at en gang EM-guld for herrer godt kunne være større end 3 x OL-guld hos damerne. Jeg skal ikke sige om de har ret, men umiddelbart ikke noget der lyder helt plausibelt.


Jeg tror aldrig vi kunne komme til et tidspunkt hvor noget et damehold i en sport gjorde, kunne få nogle til at udtale noget tilsvarende den anden vej. Blot en tanke...

Unknown sagde ...

Og en god tanke!

Ja. Vi er IKKE på ranglisten fordi vi ikke deltager, men det er jo et svært argument at trække sponsorer og TV-tid til sig på. Hvis man går ind og tjekker ligger vi på en delt 98.plads (sorry det forkerte tal i indlægget)blandt lande som Bolivia, Afganistan... (fordi de heller ikke har deltaget i noget). Hvis man går ind som kritisk journalist er det noget af det første man vil angribe og derfor bør denne svaghed også være os selv bekendt.

Mit håb er at netop ved at upensle vores svagheder (andre bruger meget tid på det modsatte), kan man være med til at skabe en sund blanding af skepsis og optimisme. Kun ved at have begge med kan man gøre det rigtige i sidste ende og det har min kommunikationer været et udtryk for.

Vi har haft mange damer ude internationalt, men også mange af dem er kommet skuffede tilbage. Enten fordi trænere, klubber, deres eget niveau eller måske forventningen var forkert?

Williamsblog sagde ...

Sagen er jo at vi er ganske udemærket klar over vores manglende niveau internationalt.

Eliteklubberne på damesiden gør mere nu end nogensinde før for at skabe gode rammer feks:

-Antallet af (semi)professionelle i kvinderækken er eksploderet.
-Alle hold i eliten træner minimum 4 gange ugentligt.
-økonomien der bruges på spilleres vilkår vokser enormt for hver sæson, og næste sæson vil formentlig endnu engang sætte rekord.
-Hidtil uset målrettet indsats er foretaget hos de yngste, antallet af spillere boomer og niveauet i pige/junior rækkerne er højere end nogensinde før.
-Vi har et Landsholdsprogram (ungdom som senior), med hidtil uset fokus og seriøsitet.

Alle disse faktorer kan ikke andet end at skabe et endnu højere niveau.

Bevares vi er da stadig for dårlige, og må kigge med stor misundelse på sendingerne på eurospot og jeg da solgte gerne et øje,ben,lunge og arm for at komme til et Ol.

Vi kæmper alle for at blive endnu bedre, at gøre det bedre den næste måned end den passerede men det er skam meget sandsynligt at vi aldrig kommer til at vinde europa cuppen, eller bare får vist damelandsholdet i en kamp på eurosport til en international turnering. Men det skal da ikke få os til at sætte os ned og sige fuck det - vi stinker alligevel.

Vi gør de rigtige ting, og personligt finder jeg en kæmpe motivation i at opleve en Morten piil der formår at finde charmen, arbejdet og nerven i det vi gør. For hvis vi bare accepterer vi er dårlige og heller ikke kan se charmen i vores sport så kunne vi jo ligesågodt stoppe, lære at ryge cigar og så sidde på et fortov og spille domino.

Hvis det var et debatoplæg så ville man bruge noget tid på at diskutere hvad man kunne gøre bedre, og det har vi alle mange holdninger til - men at vende en emne fra kommentater niveau på tv til en sviner mod dansk kvindevolley generelt ?.

Anyway, lad os komme videre - vi ved jo godt hvad reelt prøvede at sige det faldt bare lidt uheldigt ud.

og til mikkel angående herrer/damer er der jo en sjov lille aktuel en her:
http://ekstrabladet.dk/sport/haandbold/article969309.ece

mvh
William

Williamsblog sagde ...

Sagen er jo at vi er ganske udemærket klar over vores manglende niveau internationalt.

Eliteklubberne på damesiden gør mere nu end nogensinde før for at skabe gode rammer feks:

-Antallet af (semi)professionelle i kvinderækken er eksploderet.
-Alle hold i eliten træner minimum 4 gange ugentligt.
-økonomien der bruges på spilleres vilkår vokser enormt for hver sæson, og næste sæson vil formentlig endnu engang sætte rekord.
-Hidtil uset målrettet indsats er foretaget hos de yngste, antallet af spillere boomer og niveauet i pige/junior rækkerne er højere end nogensinde før.
-Vi har et Landsholdsprogram (ungdom som senior), med hidtil uset fokus og seriøsitet.

Alle disse faktorer kan ikke andet end at skabe et endnu højere niveau.

Bevares vi er da stadig for dårlige, og må kigge med stor misundelse på sendingerne på eurospot og jeg da solgte gerne et øje,ben,lunge og arm for at komme til et Ol.

Vi kæmper alle for at blive endnu bedre, at gøre det bedre den næste måned end den passerede men det er skam meget sandsynligt at vi aldrig kommer til at vinde europa cuppen, eller bare får vist damelandsholdet i en kamp på eurosport til en international turnering. Men det skal da ikke få os til at sætte os ned og sige fuck det - vi stinker alligevel.

Vi gør de rigtige ting, og personligt finder jeg en kæmpe motivation i at opleve en Morten piil der formår at finde charmen, arbejdet og nerven i det vi gør. For hvis vi bare accepterer vi er dårlige og heller ikke kan se charmen i vores sport så kunne vi jo ligesågodt stoppe, lære at ryge cigar og så sidde på et fortov og spille domino.

Hvis det var et debatoplæg så ville man bruge noget tid på at diskutere hvad man kunne gøre bedre, og det har vi alle mange holdninger til - men at vende en emne fra kommentater niveau på tv til en sviner mod dansk kvindevolley generelt ?.

Anyway, lad os komme videre - vi ved jo godt hvad reelt prøvede at sige det faldt bare lidt uheldigt ud.

og til mikkel angående herrer/damer er der jo en sjov lille aktuel en her:
http://ekstrabladet.dk/sport/haandbold/article969309.ece

mvh
William