fredag den 28. marts 2008

One, two.... Barbecue...?

Sådan kan det meget vel gå søndag, hvis ikke at der sker et eller andet.

Igår tabte vi klart 3-0 til Sollentuna. Vi havde forsøgt os med lidt anderledes spil uden Emil og spillede fra start således med bare en center på banen (Marcus), som stillede op diagonalt med Brian, der når han var ved nettet blokkerede fra midten.

På trods af den nye taktik havde holdet styr på rotationerne og ansvarsfordelingen. Vi spiller lige op med Sollentuna til 15-15, men herefter får Sollentuna en stime lige efter to rotationer med servefejl af ÖVK's taktiske server. Det er her filmen knækker. Modløsheden kommer snigende og holdet giver ganske enkelt op.

2. sæt er lidt mere af samme skuffe. Handlingeren bliver desperate og Sollentunas blok og serv gør et grundigt arbejde med at slide vores side-out i stykker. Det er således igen ikke vores point-spil der kikser, men modtagning og angreb.

I 3. sæt forsøger vi et andet alternativ og det er at spille med Anton som center. Dette trænede vi lidt løst tilbage i efteråret som et back-up til Emil, og Anton går da også ind og løser opgaven udemærket, men ikke nok til at vi er i nærheden af at vinde.

Well ovenstående er bare et referat gennem mine øjne. Det interessante er at vende det her. Det handler IKKE om taktik. Det handler om at spillerne stiller sig selv følgende spørgsmål:

"Hvorfor er det lige jeg spiller volleyball?" - forhåbenligt fordi jeg er god til det og det er SJOVT!

"VIL jeg virkeligt vinde og hvordan vil jeg vise det på banen?" - hvis ikke, så behøver vi vel ikke at spille om det? Forhåbenligt vil min vilje til at vinde smitte af på mit hold!

"Hvordan vil jeg forberede mig på modgang?" - forhåbenligt ved at hjælpe mig selv og mit hold og vise alle hvad jeg tror på! En eller to tabte bolde er ikke verdens undergang, men hvis ikke jeg fokuserer på LØSNINGEN i den NÆSTE bold, så bliver det det måske?

"Hvordan vil jeg angribe imod en god blokade?" - forhåbenligt hurtigt, aggressivt og med variation i mit slag!

Det er bare eks. på spørgsmål (og løsningsforslag) som hver enkelt må finde svaret på inden søndag.

Eftrer kampen kom flere publikum over og spurgte hvorfor jeg ikke viste mit temperement og min gejst på side-linjen som i de foregående kampe. En enkelt sagde endda at hun havde hørt om "ham den vilde træner" og var lidt skuffet. Det bliver et simpelt svar: 1) Der var ikke meget at fejre eller komme i det røde felt af (hverken fra modstanderne, dommernes eller os selv) og 2) Hvis vi skal gøre et come-back MÅ størstedelen af energien, løsningerne, vilje til sejr og glæden ved spillet bare komme fra selve banen af.

Før kampen var der lidt optakt i Arena på P4 (0400-0450). I samme program er der interview med Ferenc Persson (1120-1600) og Ola Olofsson (1915-2405). Det er ganske interessant at høre hvad de to har at sige som hhv. "fanatisk supporter" og "tidligere elitespiller med overblikket". Jubel tro og enorm opbakning møder forsigtig optimisme og kynisk erfaring. Regnestykket endte et stykke derfra, men mest fordi begge manglede den sidste del af ligningen: Hold-mentaliteten.

Ola bloggede iøvrigt live fra kampen og dette kan læses i disse ærlige og LIVE indlæg:

På plats i hallen
Svårtippat i kväll
Så här ska ÖVK vinna
Bra servat av Maineborn
Hemmalaget känns hetare
Fördel Sollentuna
Leder utan att glänsa
Skiter de i det?
Jämna steg i tredje
Ser mörkt ut
Odiskutabel seger för Sollentuna
Säsongen tar slut på söndag

Det kan sikkert ikke overraske nogen at mine betragtninger ligger på niveau med Olas. Men jeg ved også at mine spillere har hvad der skal til. For at det skal komme til udtryk vil jeg dog anbefale dem at læse ovenstående og foretage den indre samtale:

"OK, hvis det er det indtryk jeg giver, HVAD gør jeg så selv for at ændre på det?"

"Hvordan overbeviser jeg først mig selv om at jeg er en vinder?"

Hvis vi skal vinde er det sådan vi skal tænke. Mange tak til de 262 tilskuere og fans der bakkede os op. Og tak fordi flere af jer tager med til Stockholm allerede igen på lørdag!

Se iøvrigt følgende artikler fra HD: ÖVK utan chans mot Sollentuna og Reser sig ÖVK efter snytingen?

Tak til Ola fra i starten af kampen at vise gode offensive takter i serv og angreb. Tak til Marcin for at kæmpe på banen i hans 1. kamp som kant i 4 måneder. Tak til Brian for at forsøge at finde udveje og hjælpe angriberne. Tak til Anton for hans inspirerende indtog på banen. Tak til Niklas for at kæmpe med modtagningen!

Kog suppe på ovenstående taksigelser og gør jer som spillere jeres tanker om hvilke boller i så tilsætter denne.

Så kan det være at der IKKE er barbecue søndag!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Martin

Jeg havde på nordicbet faktisk spillet imod jer (ØVK foran med 1,5 sæt i handicap), og det gav hele 2,55 i odds.
Jeg spillede imod jer, da jeg simpelthen ikke tror på at man kan spille nyt system, og stadig have flow. Men er Emil ikke klar igen?

Desværre gik Falkenberg ikke hen og satte VVK på plads. Det sker nok først i 3. kamp. Så jeg vandt slet ikke på den farlige satsning....

Hvis I har fuldt hold skal jeg nok spille på jer næste gang;-)

Mikkel Hauge