torsdag den 17. april 2008

Perspektiv og fremtid i Københavnsk damevolley?

Med 5 københavnske Elitedivisions damehold burde det være en spændende sæson fuld af tilbud at gå imøde som ung talentfuld spiller i lokalområdet. Som TD-træner og støtte for de talenter der træner på Falkonergårdens Gymnasium kan jeg notere mig følgende elitehold fra næste sæson:

KSV (oprykker, træner Jacob Martens)
Frederiksberg (#6, træner William Menzel)
Lyngby (#4, træner Michael Jensen?)
Brøndby (#3 træner Anna H?)
Holte (#1/2 træner Sven Erik Lauridsen)

De fleste holde har en træner klar og har allerede pånær Holte eksternt og officielt fokus på næste års hold.

To af mine spillere Rose (hæver/allround) og Astrid (libero) har været ude og forhøre sig på markedet og kan notere sig følgende:

KSV: "Vi kommer nok at træne 2 gange og desuden er der MEGET hård konkurrence på både hæver og libero-positionen fra de spillere som er en fast del af holdet"

Frederiksberg: "Holdet er nok allerede sat og vi har en libero vi vil satse på"

Lyngby: "Vi er allerede 15 spillere, men hvis I skulle have lyst til at være træningsspillere engang imellem er det jo en mulighed"

Brøndby og Holte har ikke været kontaktet endnu, men måske de vil være mere åbne i forhold til en kontakt?

Så her står jeg så med to spillere der VIL træne og VIL satse og så er der ikke plads til dem pånær, hvis der skulle opstå mulighed eller motivation for Holte/Brøndby?

Astrid er efter min mening et af de største libero talenter og burde kunne slå etablerede spillere af efter 3/4 års træning+spil. Hun er en slider, er intelligent og udviser lederskab og modenhed langt over hvad jeg gennemsnitligt har arbejdet med af etablerede dame-spillere.

Rose er fysisk i hendes spil og har flere ting hun skal lære, men er det seneste år virkeligt blevet modnet som menneske og spiller og har nu taget et valg om at satse som hæver. Hun er meget bred i hendes færdigheder og kan blive god til hvad som helst hvis nogle ville satse på hende.

Kan det virkeligt være perspektivet at man IKKE vil satse på unge lovende spillere, men fortsætte med det man havde i bagagen sidste år (KSV, Frederiksberg, Lyngby?)

Uden at kende detaljer til disse hold (til+afgang) samt deres overvejende strategi andet end hvad man kan tale sig og læse sig til er det vel underligt? Man vælger i 2 af klubberne (KSV+Lyngby) et signale om at (gen) bruge aldrende spillere og lade dem sætte (d)en (laveste) dagsorden og i Frederiksberg lukker man holdet så tidligt at der ikke er mulighed for at komme og vise hvad man dur til?

Igen kender jeg ikke klubbernes hemmelige strategier og kun den ene af siderne i kommunikationen med spillerne, men jeg ved godt hvad jeg havde gjort som træner hvis jeg ville noget på sigt og samtidigt fik en henvendelse fra en sådan pakke af to guldklumper...

Da jeg lørdag tager til Tyrkiet på trænings"ferie" har jeg ikke mulighed for at diskutere dette yderligere. Jeg vil dog gerne sætte en tanke igang hos det københavnske dame-volley miljø, som måske har en blind vinkel i forholdet etablerede spillere <-> unge talenter samt kortsigtet præstation <-> udvikling og det lange seje træk.

I samme forbindelse fik jeg takket af med Christina (center Brøndby/Landshols), som ikke forventes at være med til beachvolley træningen i maj når jeg er tilbage grundet landsholdets prgram. Christina er 4.g'er og den første spiller som har været med hele vejen i min tid på Falko pånær 3-4 måneder i vinterperioden grundet Brøndbys program. Hun har udprægede lederegenskaber i sit spil og socialt og hun har været en fornøjelse at arbejde med og jeg vil savne hendes person og den energi som hun bidrager med for sig selv og de omkring hende. Andre spillere stopper også iår, men dem genser jeg i maj, så tid til at sige tak for 4 gode år til dem skal jeg nok finde senere.

9 kommentarer:

Williamsblog sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Williamsblog sagde ...

jeg vil iøvrigt også lige tilføje om du mener at det rigtige sted for to talenter som dem er klubber der træner 2 gange om ugen ?

Samt om det kaldes aldrende genbrud hvis Lyngby feks fortsætter med at benytte Sanne Olesen som libero, og Flugge som hæver.

Brøndby, Hotle og Frederiksberg er de steder der bliver trænet mest og uden at vide det kunne jeg da godt forestille mig at Brøndby kunne bruge en 2 hæver, og Holte en libero når/hvis Mia skal videre.

mvh
William

Unknown sagde ...

Hej William

Jeg er godt klar over at du satser både langsigtet og på de talenter du arbejder med eller allerede har en frugtbar kontakt til.

Mit indlæg er ikke henvendt til nogen enkelt klub men derimod bredt imod København, hvor at særligt de der ikke følger ovenstående får et problem på den lange bane.

Jeg kan ikke vide detaljeret hvordan de 5 eliteklubber vælger at satse, men det forekommer da mærkværdigt at eks. 2 sådanne spillere skulle kunne blive til overs?

Og netop derfor bliver jeg skuffet, for er det ikke præcist engageret talent som der savnes?

Held og lykke med de mange muligheder!

Martin

Unknown sagde ...

Som altid kommer der iøvrigt interessante folk på banen når det skrives noget kontroversielt...

1 Københavns og 1 Svensk klub har allerede tilkendegivet sin interesse for både de nævnte spillere samt Københavns talent generelt...

Williamsblog sagde ...

Hep,

efter lige at have læst det igennem følte jeg ikke at jeg så detaljeret skulle skrive om mine personovervejelser omkring tryout hos Frederiksberg.

Men til emnet vil jeg sige at jeg i forhold til de to nævnte spillere har meldt tilbage at de er meget velkomne til at deltage i try out'en men at de skal være klar over at jeg med 99% sikkerhed har valgt spillerne til pladserne allerede nu.

Og det var mest af alt for at være fair overfor dem så de ikke satsede alt på et bræt hos mig.

mvh
William

Anonym sagde ...

Tjah...Det glæder mig at sådan et emne tages op, hvis altså spillerne er informeret om det, og har sagt god for den slags skriveri om deres person?

Jeg kender jo begge spillere særdeles udemærket, da jeg selv har været med til at udvikle dem :)

Har været i kontakt med de to unge talenter, og opfordret dem at følge med i min kommende klub, hvis det da bliver afklaret ;) de er af den helt rette støbning, hvis man er en bestemt type træner.

Generelt er volleymiljøet jo lidt lukket...og de der jagter det nye og overraskende har svære betingelser.

;)
Claus Andersen

Stine Bleeg Christiansen sagde ...

Jeg har lige en kommentar til alt det her med at udtage spillere til "pladserne"... Jo der er 12 pladser paa et hold naar man skal af sted til kamp, men hvorfor begraense sig med 12 spillere til traening? Med flere spilelre i truppen kan man presse hinanden bedre og eventuelle skadede spilelre kan erstattes. Har man et 2. hold kan disse spillere faa kamperfaring med dem, men stadig traene fuld tid med eliteholdet. I Canada er det meget normalt at have mindst 14 spillere i truppen. Typisk vil de sidste 4 mand kaempe om de sidste to pladser til kamepene. Paa UCLA har de over 30 spillere i deres trup - hvilket maaske er lige i overkanten. I Alberta har damerne 5 haevere der kaemper om de to pladser til kamp.
Saa har spillerne niveauet eller vil de goere det der ska til for at naa det niveau synes jeg ikke man skal lade nummeret 12 begraense sin trup. Saa laenge spillerne er klar over hvad de gaar ind til.

Stine C

Anonym sagde ...

Hej Stine,

Jeg er både enig og uenig, fordi det kommer fuldstænding an på de rammer man træner under.

Mht 2holds overvejelsen så er den meget tricky, fordi de færreste 2hold vil gå med til at der kommer 3-4 spillere til hver kamp som så skal have spilletiden.
Jeg er med på at det er et prioriterings spørgsmål, men i danmark er det svært at gøre i praksis.

Sidste sæson havde jeg 3 hævere der konkurrerede, hvilket jeg syntes var lidt tricky specielt træningsmæssigt og jeg tør slet ikke tænke på hvordan det vilel være hvis vi havde 5 hævere.

Faciliteter er også ret vigtige, og vi træner oftest på 1 bane, og der kan jeg bare ikke skabe gode spilrelaterede træninger med feks 14 spillere og 4 hævere over en hel sæson.

Jeg vil rent faktisk hellere have 10 spillere, men det er jo også en smagssag.
Jeg har tidligere haft 6 kanter i skarp konkurrence, men min erfaring i danmark er at en dygtig spiller der så er 6 valget på kanten har en tendens til at tage til en af de 4 andre eliteklubber i nærheden og få spilletid der.

Men i en verden med mange træninger, flere baner hver gang og flere trænere så er jeg iøvrigt ganske enig.

Men herhjemme har jeg svært ved at se det fungere.

mvh
William

Anonym sagde ...

Hej Martin,

Jeg ved meget lidt om dette konkrete emne, idet jeg hverken er træner eller kender spillerne der tales om. Men hvis jeg skal spille mig ind i din rolle, og var talenttræner med to åbenlyst store talenter, der skal ud og prøve kræfter med elitedivisionen, ville jeg nok gå ud og tage kontakten med de repræsentative trænere og preparere dem lidt, og prøve at få "solgt" spillerne ind, der hvor de ville have det bedste udviklingsmiljø. Jeg ved ikke om du har gjort dette allerede, men det står ikke nævnt i din skriv. SÅ kan man måske også få rådgivet spillerne og sammen med dem og klubben få lavet de rigtige rammer for deres udvikling, og få overleveret bedst muligt.

Mvh,

Mikkel "Bøf"