onsdag den 12. november 2008

Hvis noget er "Op ad bakke...", hvordan anskuer man så "Ned ad bakke..."?

Jeg er i disse dage igang med mit iår 2. tre dages besøg hos RIG/Volleygymnasiet.

Formålet er at give et bidrag til udviklingen af svenske volleyball og bringe lidt inspiration til de unge talenter. Derfor har bla. Nick Ptaschinski holdt oplæg om livet som proffesionel volleyball spiller og måske kan han via sin karriere, samt fokus som menneske og spiller og sin unikke position som volleyball dame agent for Bring It, inspirere fremtidens elitespillere til at træffe de rigtige valg på den rigtige baggrund.

Man skal dog ikke være blind for at det også rekrutterings mæssigt er en fordel at skabe alliancer for fremtiden. Det gør man dog ikke via at sælge reklame, men ved at levere indhold. Derfor er jeg også glad for at mange andre svenske topklubber er synlige heroppe og gerne vil gøre en forskel for den samlede virkelighed vi er afhængige af.

Når jeg holder oplæg om ÖVK er jeg hurtig til også at nævne hvad jeg mener er fordele ved vores konkurrenter. De unge spillere kan selv skelne skidt fra kanel og hvis ikke jeg kan sige at Falkenberg har en ualmindeligt dygtigt træner, taktisk er blandt de bedste og at deres organisation omkring holdet samt den lokale forankring er beundringsværidg, ville jeg være meget utroværdig. I samme åndedrag kan man jo også nævne at der kan være positive ting ved at havne i et koncept som tilbydes hos Lugi med flere friheds grader og at man nok har kortere vej fra bænk til bane hos eks. Säter sammenlignet med eks. Hylte UDEN at træneren mangler spillemæssige meritter.

Træningsmæssigt må man vende pyramide på hovedet i foregående udsagn og derved tydeliggøre at der er fordele og ulemper ved os ALLE sammen. En spillertype og person vil få succes hos os, mens at en anden bør gøre det et andet sted. Kort og godt er det med at tydeliggøre fordelene ved de tilbud som findes og så ellers bare lade de unge høre hvad de forskellige klubber har at sige og tilbyde netop dem.

Den ekstra tid væk fra ÖVK har også fået mig til at tænke lidt andet:

Mange ting lader nemlig til at klikke for os for tiden:

- en nylig pokal
- en trup i synligt sportslig og social harmoni
- en hjemmeside i udvikling
- en interesseret presse
- svenske og udlandske spillere top i statistikken
- en preliminær landsholdsudtagelse for vores libero
- 705.000 SEK fra kommunen over 3 år
- interesserede unge talenter fra RIG der følger os
- gode resultater og synlighed for vores ungdoms afdeling også
- flere ungdoms spillere
- ros fra modstandere og presse
- opbakning fra bestyrelse og elitesektion
- flere publikum end længe
- bedre synergi i lokalmiljøet
- flere autografer efter hjemmekampene
- eks. ÖVK stjerner gør en forskel lokalt og bakker også op om holdet
- flere ledere i klubben
- osv..

... Så KUNNE man være tilfreds. Sidste år arbejdede vi bla. grundet hastig forberedelse "op ad bakke". Så ovenstående må vel være tegn på at vi iår arbejder "ned ad bakke"..?

Vi KAN hurtigt gøre det, hvis ikke vi laver vores SWOT analyse hurtigt og laver en plan derfor.

Strenghts: Stærkt sportsligt brand, kompetent bestyrelse og erfarne centrale rådgivere, solid økonomi, stærke økonomiske samarbejdspartnere, respekt omkring ÖVK i svensk volleyball.

Weaknesses: Holdmæssigt: Få svenske spillere, lille trup sårbar for skader / sygdom, "dyrt hold". Klubmæssigt: For få ledere til vores ambitions niveau. Unaturlig fødekæde til herre holdet. Senere år stor turnover i trup og store veksler på den centrale ledelse.

Opportunities: Stadigt uudnyttede potentialer sponsor- og markeds mæssigt. Stigende interesse fra talent udklæknings centre (TD, RIG, TVN). Samarbejder i Skåne mellem volleyball klubber, virkeomheder og offentlige myndigheder.

Threats: Vores modstandere hviler IKKE, Finanskrise gør sportsklubber sårbare, ÖVK fordom som "udlændinge-klub", faldende engagement fra bagland i form af fans, sponsorer, politikere og presse hvis vi IKKE viser en opgangs-periode.

Jeg siger bare at vi har RIGELIGT at arbejde med, men heldigvis også søsat flere projekter til at angribe disse. Jeg gider ikke sidde og pudse glorien eller hvæsse sværdet, men bare opfordre til at gøre dette i ny og næ. Hvis man vil volleyball det bedste i Skandinavien mener jeg at det gælder om at se sig selv kritisk i spejlet. Det første der slår mig er at jeg skal klippes. Det andet der slår mig er at det ikke er via medgang man bliver klogere. Det er modgang, svagheder, konfrontationer og at nogle holder spejlet der hvor ens blinde vinkler ellers ikke ville blive eksponeret.

Netop dette er vores problem nu. Alt går godt den rigtige vej. Vi trænger til at konfrontere vores problemer (og hvis ikke vi kan finde dem må vi spørge efter dem eller finde på nogle); ellers kan vi paradoksalt ikke finde de muligheder der skal føre os videre. For det der går godt nu, går sjældent godt om kort tid. Dette ikke sagt for at være pessimistisk, men for at være kynisk udviklende. Sidste år havde vi rigeligt af sådanne udfordringer. Iår skal vi selv lede efter mange af dem og den gode start gør ofte at man glemmer at angribe dem.

Der er netop kommet en interessant landsholdsudtagelse. Mange nye og uprøvede spillere fra flere forskellige klubber er havnet i landstræner Johan Isacssons søgelys. Jeg har ikke lige tid til at tage det op idag, men jeg er sikker på at andre vil gøre det det næste døgn. Måske jeg også vil blande mig, men det må blive senere. Dog vil jeg mene at det er en god idé at prøve at forstå hvorfor at en spiller er prioriteret frem for andre inden man vrænger og peger fingre og føler sig forbigået.

Selv har jeg også en del andet og mere vigtigt at tage mig til:

1) Der er træning på RIG imorgen
2) Jeg har et foredrag der skal tilpasses elevernes behov
3) Kl er nu 0100 og andre behov trænger sig på...

Vi har desuden i weekenden en MEGET hård udekamp imod et sært spillende Vingåker i omvendt samt finurlige opstillinger. Og den udfordring er alt andet lige mere nærværende, spændende og nødvendig end hvad jeg ellers kan finde på..

Ingen kommentarer: