onsdag den 5. november 2008

Travlhed og opdatering

Jeg har været bundet op af travlhed og skal imorgen også til talent seminar med Team Copenhagen, så derfor har der ikke været så opdateret her i ugens løb. Dette er dog rettet nu.

Som de fleste ved vandt vi over Habo i sidste kamp. Kampen blev afviklet i en ret god atmosfære og der var slet ikke samme onde blod som i trænings kampen til Store Enso, hvor Habo fortjent vandt.

Hverken os eller Habo spillede dog denne gang vores bedste kamp, men begge hold havde kæmpet lidt med småskader i ugens løb og vi havde en del rytme der skulle indarbejdes med Brock. Jeg kan dog samlet kun ærge mig over to ting i den kamp:

1) Jeg optræder en gang som en klovn og melder Habos Libero "overtrådt" som hævende med fingerslag foran angrebs linien (= jeg så forkert og skal bare holde min kæft). Almir var uden tvivl Habos bedste spiller på dagen og blev også kåret derefter fortjent

2) Vi går lidt for meget i nettet i starten af kampen og derfor 23 fejl samlet i en ellers velspillet rimelig fejlfri kamp

Habo skrev for vores vedkommende et rosende referat på deres hjemmeside som dag for dag bliver bedre og bedre (Det gør vores iøvrigt også!). Et nyt nummer af Side-out er også ude og kan læses der. Habo har haft en sans for det grafiske de seneste år og satser endnu mere på det med ny ordførende og nyt logo. Hvis resten af organisationen holder samme klasse kan de sikkert tage endnu et skridt frem i svensk volleyball de næste år.

Falkenberg og Nordic Club Competition
Det var ærgerligt at se at Vingåker ikke havde mere at byde på i Nordic Club Competition. Men med Dave og Mark som sent ankomnne og det faktum at de stadigt bytter lidt på centeren/højrekanten/kanten, skal de nok blive bedre, på trods af at jeg havde dømt dem som en af de hurtige startere iår.

Mikkel Hauge udtaler på sin blog forundreng over at svensk volelyball altid taler sig bedre end de er. Jeg har hverken tid eller lyst til at gå ind i den diskussion, men min påstand er at topniveauet i de dansk sml. svensk volleyball er sammenligneligt. Derimod er bunden og midten af en helt anden kvalitet i Sverige samtidigt med at presse, organsation i klubber og økonomi har klart andre forhold.

Med svenske briller var det positivt at Falkenberg snuppede sejren i puljen i Gentofte. Særligt Henric Johansson så virkeligt stærk ud og Johan Andersson er fysisk også i god form mens at Jimmie Ivarsson langsomt bliver bedre og bedre. For 2. år i træk har de dog stadigt en del at løse på højrekanten. Hvis de lader Jimmie spille diagonal mangler de måske noget på venstresiden og hvis ikke han gør det har de vel kun Henke som i et par bagrotationer og kringlede libero-byttere kan tilføre noget der (dog uden same rytme som Jimmie)? Joakim Larsen ser fysisk stærkere ud og kan måske tage den anden kant plads istedet for Jimmie? For medmindre at Isedal bliver halt klar er Cronholm låst på midten? Der er lang tid endnu til disse kritiske spørgsmål skal besvares, men jeg vil følge lige netop Falkenberg nøje for det er vigtige taktiske beslutninger der afgør både deres spil og hvordan man skal forsøge at håndtere dem som modstander.

I helt andre ærinder fik jeg talt lidt med Ismo og Anders både fredag og lørdag og jeg er glad for at der i Falkenberg er ikke bare vilje, men også handling. til at løfte svensk volleyball. Når vi mødes i 3-5 sæt er der kamp til stregen, men de resterende 363-358 dage (alt efter om(/vornår/hvor mange kampe vi møder Falkenberg i slutspillet) er der god grund til at droppe skyttegravs krigen og i den grad opfatte ikke bare Falkenberg men ALLE klubber i eliteserien som medspillere på den store svenske volleybane. Derfor vil jeg håbe at Falkenberg får slutrunden til Nordic Club Competition og måske endda arrangerer et samarbejde med Engelholm, som også gjorde rent bord i Odense... Det var måske et potentiale til et løft af svensk volleyball med et godt dobbelt arrangement i det nye år (enten i Engelholm eller Falkenberg)?

Jeg har tilføjet lidt nyheder og presse til højre. To ting der er værd at lytte til er de to interviews fra Habo-ÖVK kampen med hhv. Tuomo og Andrew Bonner.

Yderligere er vores programblad samt links til pointliga og række tilføjet.

I weekenden venter Säter der slog Sollentuna ude 3-1. Respekt er nøgelordet når de kommer på besøg søndag!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uden at ville gå videre ind i diskutionen om eventuelle niveauforskelle i dansk og svensk volleyball, så vil jeg konstatere at det trods alt er lækkert at der med Nordic championships nu rent faktisk er en mulighed for ihvertfald at se hvem der er de bedste.

Mht hvem der har det bedste niveau i bunden af rækken så aner jeg det ikke - men det er vel heller ikke specielt relevant.

tillykke med sejrene iøvrigt

/William

Anonym sagde ...

Hej Martin

Det lader da så til at vi er enige, da jeg skrev følgende:

"Svenskerne har generelt "talt" sig bedre igennem årene, og skulle man følge med i svensk herrevolley via feks. Martin's blog kan man da også få indtrykket af en højere standard. Jeg har set en del kampe i de seneste sæsoner, og mit indtryk er at top 3 i DK har en minimum ligeså høj standard som svenskernes".

Mht finalen så håber jeg også på et fælles svensk tiltag så det bliver et dobbelt arrangement. Det var en rigtig god oplevelse med både damer og herrer, og det gav socialt også lige en tand ekstra...

Mikkel