lørdag den 1. august 2009

100% taber -> 100% vinder!

På trods af den lille mængde volleyball som åbenlyst sker for tiden har jeg haft en del at se til. Jeg beklager samtidigt at Universiaden ikke blev dækket mere grundigt, men her havde funktion snarere end finish 1. prioritet.

Siden da er der blevet tid til en del sæsonplanlægning, talent-scouting, administrativt arbejde og selvfølgelig ego pleje i hjemmet og på sand. Vi startede bold træningen op i tirsdags og er i fuldt sving indendørs, oppe på fuld mandskab på mandag efter beach-SM og igang på fuld træningstid om knapt 1½ uge i dette års tre-trins acceleration.

Undervejs følger jeg da nysgerrigt med i hvad der sker på online-fronten i Danmark og Sverige.

Hvis man er Svensk og sart bør man IKKE læse videre... Hvis man dog kan lide en udfordring kan det kun anbefales...

Jeg brækker mig over HVOR lavt diverse forums, hjemmesider, gæstebøger og andre online diskussioner føres. Samtidigt er det jo direkte pinligt hvad folk finder sig i at have stående på deres hjemmesider.

Folk brokker sig ANONYMT over ALT....

- Landstræneren
- Landsholdet
- Klubberne
- Klubbernes ledelse
- Klubbernes sportschefer
- Klubbernes hold
- Spillere
- Sponsorer

... og sådan kunne jeg blive ved... Det virker som en konkurrence i at svine til. Der er ingen vindere. Det eneste der dog står som 100% taber er:

VOLLEYBALLEN selv.

Det virker som en online sygdom har ramt volleysverige. Desværre er det ofte sådan med kommunikation og branding at det budskab der kommunikerer mest og højest ofte også opfattes som mest sandt.

Bevares 95% af os der sidder og arbejder med klubberne og spillerne i klubberne kan jo se et andet billede og glædes ved det arbejde vi gør.

Men SELVOPFATTELSEN og SELVRESPEKTEN lider... (Jeg forsøger ikke at efterligne Morten Piils klummer og kommentarer, med mine STORE bogstaver - Jeg har bare lyst til at kommunikere HØJT!)

Ofte kritiseres landsholdet anonymt. Min holdning er: Luk røven og træn, rekrutter og udvikl spillerne bedre i klubberne. Vil i have succes så begynd at se det som JERES ansvar.

Mit råd til alle webmasters og ansvarlige for hjemmesider: Træd i karakter! SLET, FORBYD og tag AFSTAND fra dårlig anonym kommunkation på jeres sites. Medmindre i altså gerne vil identificeres med de budskaber der står der. Jeg kan iblandt fristes til at tro at det desværre er tilfældet.

For at komme dette til livs udstedes hermed OLAFSENS ONLINE PRIS (OP, fordi det er i den retning at vi burde stræbe!).

Prisen gives den hjemmeside som på bedst vis har formået at kommunikere RESPEKTFULDT, MOTIVERENDE, SANDT og ÆRLIGT omkring Svensk Volleyball.

- Nyheder der motiverer lokale spillere og ledere trækker op.
- Hjemmesider der formår at have en indvirkning på pressen og mediedækning af volleyball trækker op.
- Kommunikation der gavner svensk volleyball lokalt og landsdækkende trækker op.

- Anonymitet trækker ned (også når den accepteres passivt).
- Overdreven subjektivitet (negativitet om andre eller positivitet om sig selv) trækker ned.
- Mangelfuld eller sløset kommunikation trækker ned.

Der vurderes naturligvis tilrådige ressourcer for kommunikationen også. Vilje og formål tæller mere end effekt og manpower! Tanken (og det der følger efter) tæller!

Der gives to priser:

Vinderen: "Tak for dit bidrag for Svensk Volleyball. Fortsæt endeligt!"
Taberen: "Prøv ikke at træk os andre med ned; tak! Der er plads til forbedring!"

Ved juletid vil 2 flasker god vin sendes til vinderen med håb om at flaskerne kan bidrage til at fortsætte det gode humør og den gode tone i fremtiden.

2 flasker mineralvand og en håndsæbe vil samtidigt blive sendt til taberen, så de enten kan rense halsen eller få vasket hænder eller mund med håbet om en renere kommunikation til alles gavn. Vil modtageren bare "vaske sine hænder" fortsat har man også re(medierne?) til dette i fremtiden. Det er jo heldigvis et bevidst valg.

Personer, hjemmesider i eller omkring ÖVK kan desværre ikke være med i konkurrencen.

En måneds tid før den endelige afgørelse vil nominerede blive offentliggjort her. Det kunne jo være de blev ekstra motiveret deraf.

Betragt denne skælmske udfordring som mit online kommunikative virkemiddel til at flytte volleyball fra 100% taber til 100% vinder.

Juryen består af undertegnede og klagemål er velkomne her på siden.

God weekend derude!

Ingen kommentarer: