lørdag den 15. august 2009

At blande sig eller ikke at blande sig...?

Her er lidt at tygge på. Jeg har tænkt over om jeg "burde" blande mig, men jeg vover pelsen og giver her min mening om et par aktuelle sager i vores volleyball region, som jeg ikke synes går helt som de burde...

Part 1: Wildcard?
I sagen om Kaszas brødrenes DM wildcard er der en del debat på både Volleynets debatforum samt Williams blog. Jeg vil derfor afholde mig for alt for mange gentagelser, da mine synspunkter er rigt repræsenteret; mest af Thomas Haugaard.

Jeg ønsker al mulig sportslig succes og udvikling til drengene, men jeg mener de skal have lov at tjene den selv og er derfor ikke enig i BSG's prioritering fordi det sender signalet: "Du skal ikke arbejde hårdt. Du skal bare være god".

Det er drengenes job at presse systemet og teste grænserne men det er systemets rolle at ære fair overfor ALLE dets komponenter. En af de to nævnte har ikke gjort deres job godt nok...

Part 2: RIG
Jonathan Angel er stoppet på RIG (Volleygymnasiet i Sverige) og hevet hjem til Falkenberg. Dette er facts og jeg aner derfor intet om betingelserne, løfterne, bagrunden til beslutningen eller potentialet derfor; udover at jeg i løbet af mine mange besøg til RIG har bevidnet hans udvikling og spændende talent. Jeg vil derfor ikke kritisere bevæggrunde eller argumenterne.

Men jeg vil dog pege på meget vigtige betragtninger og give mine holdninger til kende omkring signalværdien i dette.

Jeg mener nemlit at dette sender et MEGET uheldigt signal til volleyball Sverige. Vi har her en institution med et rigtigt godt potentiale. Vi er alle enige om at RIG kan blive bedre på flere punkter, og netop iår ville drengespillerne jo få en rigtig god eksponering af at være med i Eliteserien?

Hvis man ikke bakker op om dette kan det KUN tolkes som mistillid og inddirekte sende budskabet: "Det her kan vi gøre bedre selv"

Jeg ved at både Falkenberg og Säter arbejder med deres egne udviklings planer omkring regionale volley gymnasier og dette ser jeg intet galt i; tværtimod. Jo flere regionale tilbud jo bedre. Jeg er heller ikke i tvivl om at Jonathan ikke bliver ofret i denne situation. Han er i et godt miljø og skal kæmpe for at komme på banen, hvilket jo kræver det eneste jeg har respekt for: Hårdt arbejde.

Men. Det er alvorligt når leading brand i svensk volley af både nød og behov sender et sådant signal politisk...

På samme måde irriterede det mig som TD-træner da eks. Martin Olesen ikke var en fast del af morgentræning på Falko. Heldigvis har dette ændret sig og Gentofte volley er STÆRKT involveret i projektet; endnu mere iår, da jeg har sagt min stilling som talentudvikler op derude.

Argumenterne er at projekterne ikke er "gode" nok. Men kvaliteten af dem afhænger NETOP af de der er en del deraf? Det bør klubber i den grad tænke over.

Det bliver hønen og ægget, hvor jeg gerne så at de to bestanddele udviste mere proaktivt ansvar for hinanden end egoistiske reflekser. Faktum er at de ikke kan eksistere uden hinanden hvis de KUN tænkte på deres individuelle behov.

Det var min kommentar om den sag, nu må vi håbe at der ikke er nogen der bliver sure...

Part3: NCC
Jeg har netop modtaget tilmeldingen for NCC som iår tæller 6 herrehold og 8 damehold indtil videre.. (Der kan jo komme et par sene hold der pludseligt skulle se potentialet...)

Herrer
Falkenberg, Sverige (SM Guld, GP Guld, Gundserie 1, NCC Sølv)
Örkelljunga, Sverige (SM Sølv, GP Sølv, CUP, Grundserie 3)

Marienlyst, Danmark (DM Guld, CUP, Grundserie 2, NCC Guld)
Aalborg, Danmark (DM Sølv, Grundserie 3)
Gentofte, Danmark (DM Bronze, Grundserie 1)
Middelfart, Danmark (DM #4, Grundserie 4, NCC Bronze)

Damer
Engelholm, Sverige (SM Guld, GP Guld, Grundserie 1, NCC Bronze)
Örebro, Sverige (SM Bronze, GP Sølv, Grundserie 3)
Lindesberg, Sverige (Grundserie 7)

Holte, Danmark (DM Guld, CUP, Grundserie 1)
Bröndby, Danmark (Grundserie 2)
Frederiksberg, Danmark (Grundserie 5)

Koopia Faist Tallin, Estland
Somero, Finland

For den norske turnering gælder at INGEN har hørt fra sig. Der er ingen bekræftigelse fra Finske herrehold eller Islandske herrehold.

Af arrangører har ÖVK meldt os for herrerne, mens at Holte samt Tallin og Somero har meldt sig hos damerne.

Jeg tolker det lidt som om at finanskrisen har tvunget holdene til at prioritere. ELLER at man bruger ALLE kræfter på at forsøge at se godt ud i den hjemlige liga på bekostning af at være en del af egen og Skandinavisk volleyball udvikling.

Hvis jeg skulle give et skulderklap til herreholdene må det derfor gå til os selv (ÖVK) + Falkenberg i Sverige samt top 4 DK. For damerne fortjener EVS, Katrineholm og særligt Lindesberg ros i Sverige mens at Holte, Brøndby og særligt Frederiksberg gør det i Danmark.

For herrer savner jeg to af følgende i prioriteret rækkefølge: Hylte herrer (SM Bronze, Grundserie 2) Linköping herrer (SM Bronze, Grundserie 5), Vingåker (GP Bronze, Grundserie 4), Habo (Grundserie 6), Sollentuna (Grundserie 7)

For damer er der et mindre stort hul i form af: Katrineholm (Grundserie 2), Sollentuna (Grundserie 4), Elverket (SM Bronze, Grundserie 5).

For danske hold mangler man dog i den grad: Fortuna (DM Sølv, Grundserie 3) eller Skovbakken (DM Bronze, Grundserie 4).

Jeg har respekt for at man ikke melder sig til turneringen af 2 årsager:

1) Økonomiske problemer
2) Spiller brist.

Derved kan jeg vel forstå nogle holds prioritering. Dog glimrer andre i den grad med deres fravær; særligt de hold med store satsninger, store ambitioner, store armbevægelser og store truppe...

Vi ville grundet pkt 1 IKKE deltage til andet Europæisk spil end NCC da formlen:

Cost/Benefit = (økonimisk + logistisk udfordring)/(kampe + udvikling) på ingen måde er lønsom nok. Dvs. at formlen viser sig større end "1".

Dog kan NCC jo netop være vejen at udvikle sin volleyball virksomhed på som en start.

Her er det tydeligt at Norge er i dyb krise (både forbund, men åbenbart også klubber). Samlet er nemlig følgende hold INVITERET så vidt jeg ved for begge køn:

Finland, Sverige, Norge, Danmark (4 hold hver)
Island, Letland, Estland, Litauen, England (2 hold hver)
Grønland og Færøerne (1 hold hver)

Totalt 2 x 28 hold med plads til 2 x 16 men kun totalt 14 hold ved deadline!

Det er sgu lidt tamt...

Skal man summere Part1-3 op kan man jo stille sig selv et par opsummerende spørgsmål:

1) Hvem skal trække læsset og træffe de rigtige beslutninger...? Dig eller dem... eller os...?
2) Kan man pisse i bukserne for at holde varmen?

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Fortuna er tilmeldt, men ved en fejl ikke registreret. Men det er vist ordnet.

Mikkel

Unknown sagde ...

OK. Det er jo med NCC briller meget positivt uanset hvor fejlen ligger begravet.

Man kan derved konkluddere at hvad NCC gælder så ligger Sverige en smule og Norge ENORMT efter.

Andre nationer har jo forventeligt en lang transport og har yderligere ikke samme faste NEVZA samarbejde.

Norges forbund er ude i DYB økonomisk krise men hvad klubberne angår har jeg ingen anelse til råsager for deres manglende interesse.

Anonym sagde ...

RYKTET i Norge sier at Nyborg stiller lag...