tirsdag den 25. august 2009

Overskud og underskud

De første dage på BIP's tour var jeg en del i underskud. Til dels havde jeg en arbejdspukkel med hjemmefra og samtidigt var der 38 sultne spillere som fortjent krævede opmærksomhed, coaching og gode råd.

De tolv spillerede som vi havde valgt ud til kamp imod Johan Isacssons belgiske Halen gjorde det godt. Johan havde et par småskadede spillere og vi stoppede efter 2-2 da begge manskaber så ret mærkede ud af den varme hal og det glatte gulv. Johan havde det godt og kørte sit hold hårdt og det så ud til at være en del ungt potentiale der.

For at undgå for mange en til en samtalter holdt jeg første dag min Pyramide-forelæsning sammen med vores ÖVK powerpoint; ikke så meget for reklamens skyld men for at give et indtryk af en organisation og et værdi sæt på det nivau som spillerne kunne forvente at træde ind på. Desuden var det vigtigt for mig at gøre opmsærksom på at de fleste spillere ville træde fra et kontrolleret og beskyttet miljø (college/universitet) til et mere åbent miljø: fuld eller deltids proffessionelle klubber med mindre support og større krav af selvstændighed til spillerne vedrørende mad, ophold, job, sociale behov. Kort og godt skulle de SELV sørge for en stærk Maslov Pyramide under deres volleyball behov.

Dette havde mildt sagt en stor impact og jeg havde enormt postiv respons med spillerne og gjorde den mentale forberedelse og almene coaching meget nemmere.

Dog kunne det ikke rykke ved at touren var i stort behov for manpower for at kunne køre både træning og kampe samtidigt. Basalt havde vi behov for en træner der meget hurtigt kunne være here og som havde lysten til at være en del af dette set fra et network og udviklingsmæssigt synspunkt. Jeg foreslog dette for Jonathan Walsh (Agent) og deres on site logistik ansvarlige Brooke. Efter lidt troden rundt i netværket kom et par navne op og vi fik inviteret Michael Jensen (Fortuna) og Karim Baghli (KSV) ned. Det havde været ideelt at får Perra ned også, men med allerede EN svenske og EN ÖVK coach (samt at han var travl med at dække for mig hjemme og køre sit EVS hold) valgte vi ikke at stresse ham.

Karim kunne komme ned 1½ døgn senere, men det så sort ud med flybiletter og derfor blev vi nødt til at lægge det ned. Til gengæld kunne Michael efter 2 timer sætte sig i bilen og være der næste morgen.

Da det logistisk blev for svært med Karim valgte vi derfor blev vi tvunget til kun at satse på en ekstra træner.

Michael kom ned; ud af bilen væltede det med Red Bull dåser og på trods af et noget slidt udseende efter en nat med motorveje og rastepladser var han klar til at tage træningen samme aften som jeg skulle coache de udvalgte 12.

De næste dage forløb med træninger, try-outs, kampe og en forflytning til Amsterdam. Vi spillede bla. imod det Hollandske ungdomslandshold og Noliko Maaseik, som er en af de stærkeste klubber i Europa. De stillede med et hold uden udlands proffer og en del unge spillere, men vi fik alligevel stryg 5-0. Klubben har fået bygget en hel ny hal til KUN volleyball med plads til 2600 tilskuere og deres andre faciliteter (trænings center, cafeteriea, mødelokaler) er helt fantastiske. Det er altså fedt at træde in og se intet andet end blåt underlag af højeste kvalitet og intet andet end en 9x18 m. orange bane.

Jeg fik networket en del på kryds og tværs til gavn for mig selv og min klub og det er altid en god idé at få sat navnet på kortet i en lille verden som volleyball.

Spillernes kvalitet var lidt lavere end den plejer at være på touren men det samme er markedet og det har måske holdt nogen hjemme. Der findes ikke samme antal jobs eller penge og at bare få chancen for at spille i Skandinavien og en deltidsløn samt job mulighed er højt rangeret. Dog kan kun Canadiske og andre commonwealth nationer gøre dette i Danmark grundet særlige visa regler her. Denne mulighed findes IKKE i Sverige, hvorfor at kun EU-borgere kan spille på deltids kontrakter. Med de nye artist regler fra 1 januar 2010 kan det derfor godt se svært ud for andet end studerende med ikke EU-pas eller særlige tilknytningsforhold eller job-kvalifikationer at gøre sig i Sverige.... lovligt...!

Hvad touren samlet angår, så var BIP så glade for hjælpen at vi arbejder imod et officielt samarbejde næste år. Grundet lidt uheld og manglende koordinering internt var der efter min mening en del logistiske detaljer at optimere på, men der rykker ikke ved at vi med Michaels hjælp fik lavet et produkt med høj sportslig samt inspirations værdi uden at der var tale om decideret brandslukning.

Af denne årsag være der derfor ikke det store talent at scoute på for os dernede. Vi har et par potentielle spillere som skulle kunne gøre sig gældende, men omvendt så har jeg en trup som jeg også gerne vil udvikle på.

Vi må se hvad der sker.

Nu er jeg ihvertfald hjemme igen og igang med holdet og har efter fredagens Lyngby stævne en god idé om hvor jeg står. Der blev det til en svingende sejr på 2-1 over Holte, en meget tæt 2-0'er imod Gentofte med mindst mulig boldmarginal og et større nederlag til de tyske gæster. I 1. kamp manglede holdet rytme i særligt modtagning og vi spillede med Niklas som hæver. Imod Gentofte styrede Kalle tropperne og i sidst kamp fik vi givet lidt smag af banen til hele holdet.

Boldmæssigt ligger vi dog nok længere fremme i vores træning end de danske hold, så en sejr der siger mig ikke så meget og omvendt havde vi behov for at ryste posen lidt imod tyskerne hvor at de omvendt satsede på at vinde. Det var dog først og fremmest lidt erfaring og udvikling vi kom for. Det fik vi da også med hjem i forhold til de trænere som jeg ved hjemkost søndag fik talt med.

Idag skal vi op og vælge kollektion hos Puma, hvilket altid er spændende. Og i denne weekend har vi trænings weekend hjemme samt lidt sponsorhjælp og besøg hos Gillebageren.

Til Kasper: Hvilke kager var det nu du var så glad for?

1 kommentar:

Kasper sagde ...

Tak fordi du huskede det. Altså fra denne side...

http://www.gille.se/produkter/kaksorterna.htm

... vil jeg sige at chokladboll og arracsboll ser rigtig lovende ud. Men jeg siger heller ikke nej til havrekaka, havreknäck, kokosflarn eller chokladdröm. Faktisk siger jeg sjældent nej til kage overhovedet.